Motorbranschen till Östergötland för att öka intresset för fordons- och transportprogrammet

Motorbranschen i Östergötland är i stort behov av personal. En av åtgärderna för att lösa detta är att få fler att söka sig till gymnasieskolans fordons- och transportprogram. Därför åker nu två unga inspiratörer från branschen på en intensiv höstturné med Framtidståget. Syftet är att besöka högstadieskolor och inspirera ungdomar att vilja söka sig till en spännande framtidsbransch.

Östergötlands län behöver anställa cirka 240 personer mellan 2018–2020 enligt Transportföretagens undersökning ”Tempen på motorbranschen 2018” samtidigt som 50 procent av företagen i länet uppger att de har haft svårt att rekrytera det senaste året. En del av lösningen på detta omfattande problem är att få fler unga att vilja söka sig till gymnasieskolans fordonstekniska utbildningar och i förlängningen till motorbranschen.

– Vi behöver få fler ungdomar att vilja söka sig till vår utbildning samtidigt som vi vet att det är stora val som högstadieeleverna ställs inför. Genom våra inspiratörers besök på högstadieskolor runtom i landet kan vi bidra till att skapa en inblick i motorbranschen och visa de goda arbetsmöjligheter som finns och vad jobbet de facto innebär, säger Anette Norinder, branschutvecklare på Transportföretagen.

Det är också viktigt att den utbildning som drivs är av god kvalitet. Därför är det vitalt att skolorna samarbetar med branschen.

– Kvalitet driver rekrytering. Genom ett samarbete mellan branschen och skolan kan vi få fler unga att välja en inspirerande utbildning, där praktik på företag varvas med teori, och där de samtidigt är i princip garanterade jobb efter gymnasiet, avslutar Anette Norinder.

Fakta:

• 2018 års inspiratörer är Anna Widholm, guldmedaljör av Yrkes-SM 2018 i fordonslackering och jobbar på Möller bil i Västerås, och Maximilian Hiller, silvermedaljör i Yrkes-SM 2018 i fordonslackering och jobbar på Bilia.
  • Framtidståget kommer att befinna sig i Östergötlands län följande datum:

8 november             Norrköping och Linköping

12 november           Borensberg och Motala

13 november           Motala

14 november           Ljungsbro och Linköping

15 november           Linköping

Läs mer om motorbranschens behov i Östergötlands län här.

För mer information, kontakta:

Shashika Sellgren, kommunikatör på Transportföretagen, på 072- 214 82 89 eller shashika.sellgren@transportforetagen.se

Taggar: