Omar ska inspirera högstadieungdomar till motorbranschen

Motorbranschen har mycket goda jobbmöjligheter. Därför kommer inspiratören Omar AL-Farraji att besöka högstadieskolor runtom i landet tillsammans med Framtidståget, för att berätta mer och för att inspirera ungdomar att vilja söka sig till motorbranschen.

I höst ger sig Omar AL-Farraji ut på skolturné som inspiratör för motorbranschen, eftersom det saknas personal till motorbranschens olika yrken. Syftet är att få söktrycket till fordons- och transportprogrammet att öka genom att berätta om branschens alla möjligheter för de elever om står inför sitt gymnasieval.

En utbildning inom fordons- och transportprogrammet leder i regel till jobb direkt efter studenten och möjlighet till karriär. Dessutom får den som arbetar inom motorbranschen vara med och bidra till den spännande förändringsresa branschen genomgår inom teknikutveckling och digitalisering.

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen som står bakom Omars medverkan i Framtidståget, har låtit kartlägga rekryteringsbehovet inom motorbranschen. Mellan 2018-2020 behöver 6 400 personer anställas. Läs mer genom att ladda ner rapporten Tempen på motorbranschen här

Framtidståget orter och datum: 9 september Piteå, 10-11 september Skellefteå, 12 september Robertsfors & Vindeln, 17 september Strömsund, 18 september Ragunda, 19 september Östersund, 20 september Ånge, 24 september Härjedalen, 25 september Söderhamn, 26 september Bollnäs, 27 september Ovanåker, 30 september Falun, 1 oktober Ludviga & Gagnef, 2 oktober Hedemora & Säter, 3 oktober Sandviken, 4 oktober Leksand, 14-15 oktober Stockholm, 16 oktober Knivsta, 17 oktober Tierp, 18 oktober Stockholm, 21 oktober Härryda, 22-23 oktober Falköping, 24 oktober Gullspång & Töreboda, 4 november Eskilstuna, 5 november Gnesta, Flen & Vingåker, 6 november Motala, 7 november Motala & Vadstena, 8 november Linköping, 11 november Linköping, 12 november Norrköping, 13 november Mjölby, 14 november Söderköping & Valdemarsvik, 15 november Älvkarleby.

För mer information, kontakta: Ebba Fredin, pressansvarig Transportföretagen 0730-447120 eller ebba.fredin@transportforetagen.se eller för intervju med Omar AL-Farraji: 072-2160327 eller omar199200@outlook.com

Läs mer om Framtidståget här

Se och läs mer om motorbranschens yrken på vikor.nu

Transportföretagen är transportnäringen och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 10 100 medlemsföretag med ca 217 000 anställda.