Omar ska inspirera ungdomar Östergötland till motorbranschen

Motorbranschen i Östergötland har mycket goda jobbmöjligheter. Därför kommer inspiratören Omar AL-Farraji att besöka högstadieskolor i Östergötland den 6-14 november tillsammans med Framtidståget, för att berätta mer och för att inspirera ungdomar att vilja söka sig till motorbranschen.

Under hösten har Omar AL-Farraji gett sig ut på skolturné med Framtidståget som inspiratör för motorbranschen, eftersom det saknas personal till motorbranschens olika yrken. Syftet är att få söktrycket till fordons- och transportprogrammet att öka genom att berätta om branschens alla möjligheter för de elever om står inför sitt gymnasieval.

En utbildning inom fordons- och transportprogrammet leder i regel till jobb direkt efter studenten och möjlighet till karriär. Dessutom får den som arbetar inom motorbranschen vara med om den spännande förändringsresa branschen genomgår inom teknikutveckling och digitalisering.

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen som står bakom Omars medverkan i Framtidståget, har låtit kartlägga rekryteringsbehovet till motorbranschen i Östergötland. Mellan 2018-2020 behöver 236 personer anställas. Läs mer genom att ladda ner rapporten Tempen på motorbranschen här

Omar kommer med Framtidståget att besöka Motala den 6-7 november, Vadstena den 7 november, Linköping den 8 och den 11 november, Norrköping den 12 november, Mjölby den 13 november och Söderköping och Valdemarsvik den 14 november.

För mer information, kontakta: Ebba Fredin, pressansvarig Transportföretagen 0730-447120 ebba.fredin@transportforetagen.se eller Omar AL-Farraji: 072-2160327 omar199200@outlook.com

Läs mer om Framtidståget här

Se och läs mer om motorbranschens yrken på vikor.nu