Omar ska inspirera ungdomar till motorbranschen

Motorbranschen i Västra Götaland har mycket goda jobbmöjligheter. Därför kommer inspiratören Omar AL-Farraji att besöka högstadieskolor i Göteborg, Mölnlycke och Rävlanda  i dag den 21 oktober tillsammans med Framtidståget, för att berätta mer och för att inspirera ungdomar att vilja söka sig till motorbranschen.

Under hösten har Omar AL-Farraji gett sig ut på skolturné med Framtidståget som inspiratör för motorbranschen, eftersom det saknas personal till motorbranschens olika yrken. Syftet är att få söktrycket till fordons- och transportprogrammet att öka genom att berätta om branschens alla möjligheter för de elever om står inför sitt gymnasieval.

En utbildning inom fordons- och transportprogrammet leder i regel till jobb direkt efter studenten och möjlighet till karriär. Dessutom får den som arbetar inom motorbranschen vara med om den spännande förändringsresa branschen genomgår inom teknikutveckling och digitalisering.

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen som står bakom Omars medverkan i Framtidståget, har låtit kartlägga rekryteringsbehovet till motorbranschen i Västra Götalands län. Mellan 2018-2020 behöver 1106 personer anställas. Läs mer genom att ladda ner rapporten Tempen på motorbranschen här

Framtidståget kommer att besöka Önnerödskolan, Fridaskolan Mölnlycke och Rävlandaskolan den 21 oktober.

För mer information, kontakta: Ebba Fredin, pressansvarig Transportföretagen 0730-447120 ebba.fredin@transportforetagen.se eller Omar AL-Farraji: 072-2160327 omar199200@outlook.com

Läs mer om Framtidståget här

Se och läs mer om motorbranschens yrken på vikor.nu

Transportföretagen är transportnäringens och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 10 100 medlemsföretag med ca 217 000 anställda.