Snyggt tävlat av motorbranschen på Yrkes-VM!

Världsmästerskapen i yrkesskicklighet (Yrkes-VM), som i år ägde rum i Kazan i Ryssland, har precis avslutats med en storslagen prisceremoni. Motorbranschens framtidsstjärnor Anna Widholm och Oskar Thulin tog efter stenhård konkurrens hem placering på 15 plats (av 27) i grenen fordonslackering respektive 12 plats (av 21) i grenen bilskadeteknik.

”Det har varit fantastiskt kul att ha fått vara med och tävla i en av världens största tävlingar. Vi har kämpat hårt och känner att vi gjort vårt bästa, vi är naturligtvis glada över resultaten”, säger Anna Widholm och Oskar Thulin.

Bakom Anna Widholms deltagande står Lackerarnas Yrkesnämnd (Transportföretagen och Svenska Målareförbundet) i samverkan kring yrkestävlingar som Yrkes-VM och bakom Oskar Thulins tävlande står Transportföretagen och IF Metall.

”Grattis Anna och Oskar! Det ligger många timmars träning och hårt arbete bakom Yrkes-VM. För motorbranschen har det stor betydelse att få arbeta med duktiga ambassadörer. Branschen har ett stort rekryteringsbehov och det är viktigt att vi genom våra ambassadörer, visar att motorbranschen erbjuder spännande karriärvägar och ny, modern teknik”, säger Johanna Linder, branschutvecklare på Transportföretagen, som varit med under tävlingsdagarna.

Motorbranschen har ett mycket stort rekryteringsbehov – nationellt behöver 6 400 personer anställas 2018-2020. Läs mer om rekryteringsbehovet i rapporten Tempen på motorbranschen. Anna och Oskar är genom sitt engagemang och sin skicklighet, därför viktiga ambassadörer genom att visa vad det innebär att arbeta inom branschen i dag.

Träffa Anna och Oskar:

I samband med att det svenska yrkeslandslaget kommer hem från Yrkes-VM i Kazan sker en enklare samling och diplomutdelning i ankomsthallen på Arlanda till vilken press är välkommen. När/var: Arlanda terminal 2 den 28 augusti klockan 19:30. (flight SU2386)

För kontakt med Anna Widholm eller Oskar Thulin samt för övriga frågor ring sms:a eller maila Ebba Fredin, pressansvarig på Transportföretagen: ebba.fredin@transportforetagen.se eller 0730-447120.

Transportföretagen är transportnäringen och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 10 100 medlemsföretag med ca 217 000 anställda.

Transportföretagen är transportnäringens och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 700 medlemsföretag med cirka 221 500 anställda.