Snyggt tävlat på Yrkes-VM av Anna Widholm från Köping!

Världsmästerskapen i yrkesskicklighet (Yrkes-VM), som i år ägde rum i Kazan i Ryssland, har precis avslutats med en storslagen prisceremoni. Anna Widholm från Köping tog efter stenhård konkurrens hem en placering på 15 plats (av 27) i grenen fordonslackering.

”Det har varit fantastiskt kul att få tävla i en av världens största tävlingar. Jag var väldigt spänd av förväntan inför tävlingarna och nu har jag gjort mitt bästa. Jag är glad över placeringen”, säger Anna Widholm.

Yrkes-VM arrangeras vartannat år och över 1 400 yrkesskickliga ungdomar från 68 länder tävlade i över 50 grenar den här gången. Yrkes-VM är en av världens största tävlingar. Sverige hade 28 tävlande med i årets VM.

Bakom Anna Widholms deltagande står Lackerarnas Yrkesnämnd (Transportföretagen och Svenska Målareförbundet) i samverkan kring yrkestävlingar som Yrkes-VM.

”Grattis Anna! Det ligger många timmars träning och hårt arbete bakom Yrkes-VM. För motorbranschen har det stor betydelse att få arbeta med duktiga ambassadörer. Branschen har ett stort rekryteringsbehov och det är viktigt att vi genom våra ambassadörer, visar att motorbranschen erbjuder spännande karriärvägar och att få arbeta med ny, modern teknik”, säger Johanna Linder, branschutvecklare på Transportföretagen, som var med under tävlingsdagarna.

Motorbranschen har ett mycket stort rekryteringsbehov – nationellt behöver 6 400 personer anställas 2018-2020. Läs mer om rekryteringsbehovet i rapporten Tempen på motorbranschen. Anna och Oskar är genom sitt engagemang och sin skicklighet, därför viktiga ambassadörer genom att visa vad det innebär att arbeta inom branschen i dag.

Träffa Anna Widholm:

I samband med att det svenska yrkeslandslaget kommer hem från Yrkes-VM i Kazan sker en enklare samling och diplomutdelning i ankomsthallen på Arlanda till vilken press är välkommen. När/var: Arlanda terminal 2 den 28 augusti klockan 19:30. (flight SU2386)

För kontakt med Anna Widholm eller för övriga frågor ring sms:a eller maila Ebba Fredin, pressansvarig på Transportföretagen: ebba.fredin@transportforetagen.se eller 0730-447120.

Transportföretagen är transportnäringen och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 10 100 medlemsföretag med ca 217 000 anställda.