Soya III besöker Motala på tisdag

Nu på tisdag den 17 september gästas Motala av Sjöfartskonvojen och fartyget Soya III med besättning. Syftet är att visa upp sjöfartsbranschen, som vill öka kännedomen om de yrken, utbildningar och karriärvägar som finns inom sjöfarten eftersom rekryteringsbehovet är stort. Välkommen ombord!

Förutom möjlighet att besöka Soya III med besättning, kommer besökare även kunna ta del av aktiviteter och utställningar om sjöfarten på kajen intill. Sjöfartskonvojen, som är ett initiativ där hela sjöfartsbranschen är med och bjuder in, startade i juni och gick då längsmed Sveriges kust med isbrytaren Atle i täten. Nu går den sin slutfärd längsmed Göta kanal med stopp i Motala och med Walleniusrederiernas fartyg Soya III i täten.

”Med Sjöfartskonvojen och Soya III vill vi visa alla de möjligheter sjöfartsbranschen erbjuder. Vi hoppas att fler ska söka branschens utbildningar så att den svenska sjöfarten kan växa hållbart”, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Enligt bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagens rapport ”Tempen på sjöfartsbranschen” kommer 800 matroser, befäl och motormän att saknas inom en femårsperiod om rekryteringstakten inte ökar, något som kan komma att påverka hela samhället eftersom 90 procent av all Sveriges export och import går på sjön.

Förutom att öka kännedomen om sjöfartsbranschen är det minst lika viktigt att berätta att behovet av personal behövs både i dag såväl som i framtiden.

”Som anställd inom sjöfartsbranschen har du möjlighet att vara med om den spännande teknikutveckling sjöfarten genomgår. Personal behövs inom sjöfarten både i dag och på längre sikt, digitaliseringen innebär inte minskat behov av personal men att yrkena kan komma att förändras”, avslutar Caj Luoma.

*Tankfartyget Soya III byggdes 1936, som Walleniusrederiernas första egna nybygge. Då fraktade hon soja. I dag är hon Walleniusrederiernas representationsfartyg och på tisdag bjuder hon ombord i Motala tillsammans med Sjöfartskonvojen.

Välkommen!

Var/när: Motala den 17 september klockan 10:00-16:00.

För mer information kontakta Ebba Fredin, pressansvarig Transportföretagen, ebba.fredin@transportforetagen.se  0730-447120 eller Lisa Johansson, Sjöfartskonvojen, lisa@crewcomp.se 070-8924838.

Transportföretagen är transportnäringen och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 10 100 medlemsföretag med ca 217 000 anställda.