Stort rekryteringsbehov i säkerhetsföretag

Säkerhetsföretagen har för första gången undersökt branschens rekryteringsbehov. Totalt uppger säkerhetsföretagen att de behöver rekrytera över 5 300 personer de kommande tre åren. Behoven omfattar 3 200 väktare, 900 ordningsvakter, 420 skyddsvakter, 200 larmoperatörer och över 400 tjänstemän.

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Säkerhetsföretagen är den samlade organisationen för företag inom bevakning, värdetransporter, parkering och hemlarm. Totalt har medlemsföretagen cirka 18 000 medarbetare.

”Väktare, ordningsvakter och annan säkerhetspersonal behövs som komplement till polisen. Att säkerhetsföretagen väntas rekrytera 5 300 personer kommande år är därför en förstärkning av samhällets förmåga att motverka brott och stärka tryggheten”, säger Li Jansson, branschchef och vice vd på Säkerhetsföretagen.

Branschens rekryteringsbehov har undersökts med hjälp av en rekryteringsenkät till medlemsföretagen som i undersökningen vittnar om svårigherer att hitta den personal de behöver. Det är första gången branschen tar ett samlat grepp om medlemsföretagens rekryteringsbehov.

”Ett problem är att branschen är okänd - många känner inte till att säkerhetsföretag har ett stort rekryteringsbehov. Men för den som själv vill vara med och göra Sverige tryggare är arbetet som väktare, ordningsvakt eller larmoperatör en utmärkt chans att göra skillnad. Dessutom erbjuder branschen goda karriärmöjligheter genom att det är lätt att gå vidare och bli chef”, fortsätter Li Jansson.

Parallellt med efterfrågan på traditionella bevakningstjänster förändras branschen också av snabbt utvecklad säkerhetsteknik och ökad digitalisering.

”Svenska säkerhetsföretag är världsledande i utveckling och användning av teknik. Därför är det också viktigt att locka till sig fler talanger som vill vara med och påverka hur framtidens säkerhetslösningar med teknik och människa ska utformas”, säger Li Jansson.

Säkerhetsföretagens medlemmar ser också att myndigheterna har en viktig roll i att hjälpa till med kompetensförsörjningen.

”Länsstyrelsernas handläggningstider är så långa att de sökande hinner få jobb i andra branscher innan godkännandet kommer. Vi värnar Länsstyrelsens granskning fullt ut, men handläggningstiderna behöver snabbas på”, avslutar Li Jansson.

Ladda ner rapporten som pdf nedan.

För pressfrågor kontakta Ebba Fredin, pressansvarig Transportföretagen, 0730-447120 ebba.fredin@transportforetagen.se eller för mer information, Li Jansson, branschchef och vice vd Säkerhetsföretagen 076-796 71 73 li.jansson@transportforetagen.se

Säkerhetsföretagen är ett av nio förbund inom Transportföretagen. Säkerhetsföretagen organiserar ca 145 företag med ca 176 000 anställda. Transportföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation inom transportnäringen samt en förbundsgrupp inom Svenskt Näringsliv.

Transportföretagen är transportnäringen och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 10 100 medlemsföretag med ca 217 000 anställda.