Transportfakta - ny sajt med samlad statistik om transporter

Hur mycket trafik kör på vägarna? Vilka varuslag är vanligast att fraktas på lastbil? Hur många flygplan landar i Sverige? Antal bussar i trafik eller fartyg på sjön? Nu lanserar Transportföretagen en ny webbplats – Transportfakta (transportfakta.se) – som samlar statistik om transporter i Sverige från olika källor.

Det finns en stor mängd intressant statistik om hur transporter av olika slag utvecklats och dess effekter. Den publiceras bland annat av Trafikanalys, Trafikverket, Transportstyrelsen och SCB men nu samlar Transportföretagen all relevant statistik på den nya sajten Transportfakta.

”Många har framfört att det kan vara svårt att få en överblick över vad för statistik som publiceras om transporter. Därför har Transportföretagen samlat statistik till en ny webbplats, Transportfakta”, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef Transportföretagen.

Till exempel kan du på Transportfakta få veta hur mycket trafik som kör på vägarna, vilka varuslag som är vanligast på lastbil hur många flygplan som landar i Sverige, antal bussar i trafik, bilar per person, antal fartyg på sjön eller personresor med tåg och så mycket mer. Här samlas den allra senaste statistiken. Dessutom erbjuder Transportfakta en användbar ordlista som förklarar transportrelaterade ord och företeelser.

”Förhoppningen är att Transportfakta ska göra det lättare för företag i branschen och andra intresserade att hitta relevant statistik om transporterna”, säger Ulf Perbo.

Webbdressen är transportfakta.se

Har du några frågor är du välkommen att kontakta Ebba Fredin, pressansvarig 0730-447120 ebba.fredin@transportforetagen.se eller Ulf Perbo, näringspolitisk chef 08-7627127 ulf.perbo@transportforetagen.se

Transportföretagen är transportnäringen och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 10 300 medlemsföretag med ca 211 000 anställda.

Transportföretagen är transportnäringen och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 10 100 medlemsföretag med ca 217 000 anställda.