Transportföretagen lanserar elsparkcykeldödare

För att få ordning på Stockholms innerstad och för att undanröja konkurrens för medlemsföretagen har Transportföretagen tagit fram en robot som ska förstöra alla elsparkcyklar som står på gatorna.

Senaste tiden har elsparkcykel-boomen ökat lavinartat. Nu finns det nästan ett tiotal aktörer som tar plats på gatorna. Det är inte bara ett irritationsmoment för fotgängare, utan också direkt livsfarligt för blinda och funktionshindrade som kan ramla och skada sig.

Transportföretagen anser att det har gått för långt när elsparkcyklarna tar onödig plats från bussar och bilar och har därför valt att agera. Från och med i dag, 1 april, kommer Transportföretagens nya elsparkcykelförstörare ”The Void” åka runt på Stockholms gator och städa upp den oreda som elsparkcykelfenomenet har skapat.

"Vi på Transportföretagen är ganska trötta på elsparkcyklarna och har nu fått nog. Vi har försökt komma i kontakt med Stockholms stad för att försöka hitta en lösning, men har inte fått något besked. Därför väljer vi att ta saken i egna händer och tar nu bort dem med våld" säger Mychele Östman kommunikationschef på Transportföretagen.

Roboten kommer inte att attackera personer som står på en elssparkcykel, utan förstöra de som står parkerade på gatorna. Alla elsparkcyklar är planerade att vara förintade till slutet av månadsskiftet.

Transportföretagen är transportnäringen och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 10 100 medlemsföretag med ca 217 000 anställda.

Transportföretagen är transportnäringens och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 700 medlemsföretag med cirka 221 500 anställda.