Treårigt Bussbranschavtal på märket ger stabila förutsättningar

Sveriges Bussföretag och Kommunal har träffat ett treårigt Bussbranschavtal på märket. Sveriges Bussföretag är glada över att kunna erbjuda stabila förutsättningar under en längre period.

Sveriges Bussföretag och Kommunal har under september förhandlat Bussbranschavtalet. Parterna är nu överens om ett treårigt kollektivavtal med löneökning på märket, 6,5 procent.

”Vi är glada över att ha tecknat ett treårigt kollektivavtal. Bussbranschen verkar under hård konkurrens med stora utmaningar på bland annat kompetensförsörjningsområdet. Därför är det extra viktigt med en längre avtalsperiod så att företagen kan arbeta under stabila förhållanden”, säger Mattias Dahl, vd på Transportföretagen.

”Förhandlingarna har varit konstruktiva. Vi har kunnat diskutera och förhandla för branschen viktiga frågor”, avslutar Mattias Dahl.

För mer information kontakta Ebba Fredin, pressansvarig Transportföretagen, 0730-447120 eller ebba.fredin@transportforetagen.se

Transportföretagen är en samarbetsorganisation för arbetsgivar- och branschförbund inom transportnäringen, inklusive motor- och petroleumbranscherna och säkerhetsbranschen, samt är en förbundsgrupp inom Svenskt Näringsliv. Våra nio förbund har cirka 10 300 medlemsföretag med runt 207 000 anställda.

Transportföretagen är transportnäringens och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 10 100 medlemsföretag med ca 217 000 anställda.