Augusti toppar: Då är svenskarna låtsassjuka för extra ledighet

Handen på hjärtat, har du någon gång sjukskrivit dig för att vara ledig en solig dag? Det har 22 procent av svenska folket gjort enligt en europeisk undersökning som Travellink, en av Nordens ledande resebyråer, har genomfört. Svenskarna toppar listan över de som är mest låtsassjuka, bland de deltagande länderna i undersökningen.

Travellink har intervjuat 9 000 kunder från sju europeiska länder för att ta reda på hur många som kan tänka sig att låtsas vara sjuk och varför.

När augusti närmar sig sitt slut är många av oss tillbaka på jobbet efter sommarledigheten. Och visst önskar vi att sommaren inte tog slut riktigt än. Augusti är den månad då flest svenskar (9 procent) kan tänka sig att ta ut en sjukdag, fast man inte är sjuk. Näst på tur är januari (7 procent), som även den infaller direkt efter en längre ledighet.

– Bland de som sjukanmält sig för att passa på att ta ledigt, har 9 procent inte tänkt sig för utan uppdaterat sina sociala medier med semesterinlägg. Det är nästan dubbelt så många som det internationella genomsnittet. Men bara 3 procent av svenskarna har blivit påkomna av en chef eller kollega, säger Maryline Morini, chef över kundkommunikationen på Travellink.

Den främsta anledningen till att svenskarna kan tänka sig att ta ut en sjukdag för extra ledighet, är för att minska kostnaderna för en planerad resa (26 procent), till exempel att flyget blir billigare vid avresa en dag tidigare. 24 procent kan tänka sig att låtsas vara sjuka för att få lite extra ledighet och spara sina semesterdagar till en annan tidpunkt. Det är den högsta siffran bland de undersökta länderna. Mest ärliga är portugiserna där ”bara”13 procent kan tänka sig detta.

De vanligaste anledningarna till att svenskarna kan tänka sig att ta ut en sjukdag för semester (snittet internationellt)

• För att dra fördel av att spara pengar på semestern, 26 procent (20 procent)
  • För att spara semesterdag till en annan semester senare på året, 24 procent (20 procent)
  • För att dra fördel av en bättre flygtid och få ut mer av semestern, 23 procent (20 procent)
  • För att ge sig själv mer tid att förbereda en resa genom exempelvis packning, 15 procent (16 procent)
  • För att ansluta till en semester med vänner/familj som man annars inte haft möjlighet att delta i, 14 procent (19 procent)

*Om undersökningen
Uppgifterna baseras på en undersökning genomförd av OnePoll. 9 000 personer från Tyskland, Frankrike, Spanien, Portugal, Italien, Norge och Sverige har deltagit i enkäten. 500 av dessa är svenskar. OnePoll är medlem av ESOMAR (världsorganisation för marknad-, opinion- och sociala undersökningar).

Åsa Frykberg, presskontakt, More PR, 070-758 16 22, asa.frykberg@morepr.se
Emma Birgersson, presskontakt, More PR, 073-736 23 14, emma.birgersson@morepr.se