Fyra spanska orter i topp när svenskarna bokar sommarresa

Spanien lockar mest i sommar. Bland de 20 mest bokade resorna inför semestern 2019 ligger Alicante, Malaga, Barcelona och Mallorca i topp. Det visar statistik* från resebokningssajten Travellink.
– Vi har även listat vart det är billigt att flyga i sommar. Här toppar städer som Gdansk, Krakow, Berlin och London, säger Bettina Lemeßier, PR-ansvarig på Travellink i Norden.

Resandet till medelhavsländerna förblir populärt bland våra svenska resenärer. Och den stora vinnaren i år är Spanien med fyra städer i topp.
– Spanien utvecklas hela tiden. Nya hotell, restauranger och aktiviteter gör att resenären aldrig tröttnar. Även om semestern spenderas på samma ort år efter år, säger Bettina Lemeßier.

Split ökar mest

Sett till de resmål som ökar mest jämfört med 2018 är det Split, Dubrovnik och Istanbul som toppar listan.
– I takt med att resenärerna blivit mer medvetna om hur flygandet påverkar miljön väljer allt fler en kortare flygtur. Ytterligare en anledning till att just dessa länder toppar listan är att euron ligger fortsatt högt och att man därför hellre väljer länder med egen valuta, säger Bettina Lemeßier.

Travellink har även tagit fram listan över platser som är billiga att flyga till i sommar. Där toppar Gdansk följt av Krakow, Berlin och London. Även storstäder som Paris, Prag, Barcelona, Rom och Budapest har bra flygpriser i sommar.

Topp 10 hit reser flest i sommar

• Zagreb
  • Berlin
  • Amsterdam

*Statistiken är baserad på bokningar som avser resor mellan 1 juni 2019 – 30 september 2019.

Åsa Frykberg, presskontakt, More PR, 070-758 16 22, asa.frykberg@morepr.se
Emma Birgersson, presskontakt, More PR, 073-736 23 14,emma.birgersson@morepr.se

Travellink är en av Nordens ledande onlineresebyråer med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. För 17 år sedan var vi pionjärer på resor online. Idag är vi marknadsledande och en del av Europas största onlineresegrupp eDreams ODIGEO, representerat i 46 länder. Travellink har marknadens snabbaste och kraftfullaste bokningsfunktion med störst utbud av flyg, hotell, hyrbilar och kombinationer av flyg och hotell. I utbudet finns 610 flygbolag, över 2,1 miljoner hotell och 40 000 destinationer över hela världen. Alltid till bästa möjliga pris, högsta kvalitet och bästa service.