Kastrup – världens fjärde bästa flygplats

Köpenhamns flygplats Kastrup hamnar på fjärde plats över världens mest populära flygplatser, när över 50 000 flygresenärer har fått ranka sina favoriter. Det är en rejäl klättring uppåt från året innan då de hamnade på plats 25. Kastrup är även den mest populära flygplatsen i norden, följt av Stockholm Arlanda Airport på en 25:e plats.

Travellink, en av Nordens ledande onlineresebyråer, har tillsammans med eDreams ODIGEO, Europas största onlineresebyrå med över 18 miljoner resenärer årligen, rankat de bästa flygplatserna enligt kunderna. Den årliga rankningen bygger på över 50 000 resenärers upplevelser av bland annat shopping, restauranger, vänthallar och annan service på flygplatserna under deras genomresor 2017.

Köpenhamns flygplats, Kastrup, klättrar från plats 25 till plats fyra på bara ett år.

– Köpenhamns flygplats erbjuder tydlig information och ett bra utbud av shopping och restauranger och det uppskattas av kunderna. Att den dessutom är lätt att ta sig till är också ett plus. Under senaste året har flygplatsen dessutom renoverats och fått en förbättrad taxfree shopping som i sin tur ökat omsättningen med 6 procent, vilket alldeles säkert har bidragit till att den ökat så kraftigt i popularitet, säger Maryline Morini, chef över kundkommunikationen på Travellink.

I toppen över mest populära flygplatser ligger Singapore Changi Airport, följt av Zürich Internationella flygplats och Istanbul Atatürks flygplats. Lika bra har det inte gått för Mohamed V:s flygplats i Marocko, Ciampino i Rom och Tegel i Berlin, som hamnar längst ner på listan.

– Våra resenärer uppskattar flygplatser som erbjuder ett spännande och brett utbud av restauranger och shopping. Men man vill också ha ytor där man kan sitta bekvämt och lugnt i väntan på sin flight och man vill att informationen ska vara enkel och tydlig. Gemensamt för alla flygplatser i topp på vår lista är att man har lyckats med det, säger Maryline Morini.

Bästa restaurangerna hittar man enligt Travellinks resenärer på Colombias flygplats El Dorado. Den bästa shoppingen får man på Singapore Changi Airport och de bästa vänthallarna erbjuder Heathrow, som totalt hamnar på 10:e plats över listan på mest populära flygplatser.

Topp 10 bästa flygplatserna 2017

Top 3: bästa vänthallarna

Singapore Changi Airport
Heathrow, London

Rankingen baseras på 50,080 kundrecensioner av flygplatser som Travellinks resenärer och resenärer bokade genom systerföretagen eDreams, Opodo och Go Voyages passerade under sina resor 2017. Minst 150 recensioner krävdes för att finnas med i rankingen och flygplatserna krävde minst 9 miljoner genomresande.