Resenärer vill ha fler flygbolag att välja bland efter pandemin

Report this content

En oberoende undersökning* från onlineresebyrån eDreams ODIGEO, visar att hälften av alla svenska resenärer (51%), önskar kunna välja bland fler flygbolag och boendealternativ när de bokar sina resor i framtiden än de gjorde innan pandemin. Över hälften av resenärerna (59%) värderar priset som det viktigaste när de bokar, följt av hur bekväm rutten är (29%). Vilket flygbolag man reser med, spelar mindre roll (9%).

Undersökningen är genomförd av det oberoende undersökningsföretaget OnePoll, som har tittat på vad konsumenterna kommer att värdesätta mest i sin framtida reseplanering.Sammantaget visar resultaten att hälften (51%) av svenskarna vill kunna välja bland ett bredare urval av flygbolag och boendeleverantörer, siffror som har ökat jämfört med före pandemin. Knappt en av tio resenärer (9%) prioriterar ett specifikt flygbolag när de bokar sin nästa utlandsresa, visar undersökningen.

Travellink, ett varumärke inom eDreams ODIGEO, är en onlineresebyrå som kan tillgodose de ändrade konsumentbeteendena. Med över 650 flygbolag och 2,1 miljoner boendeleverantörer i sin plattform, erbjuder de 274 000 flygalternativ under 2021 och kan skapa över 3 000 olika resekombinationer på bara fem sekunder.

När konsumenterna söker efter fler val, blir onlineresebyrå-modeller som Travellink ännu mer relevanta för resenärerna, eftersom det ger dem tillgång till hela den globala resemarknaden på ett och samma ställe. Det är något som även gynnar flygbolagen och boendeleverantörerna, som lättare kan sälja säten och rum till kunder som är mindre lojala mot ett visst bolag och som vill kunna jämföra och kombinera olika reseleverantörer innan de bokar sin semester.

Pris, bekvämlighet och flexibilitet
Efter över ett år med begränsningar i resandet, är många angelägna om att kunna börja resa igen. Många resenärer kommer troligtvis att söka bland ett bredare urval av flygbolag och välja att boka med transportörer som har visat sig vara pålitliga och kundcentrerade under pandemin.

Priset är fortfarande viktigt för konsumenterna, över hälften (59%) uppger att de värderar ett bra pris högst när de väljer resa. 29 procent säger att ruttens bekvämlighet är det viktigaste.

–  Vi har under de senaste 12 månaderna jobbat för att säkerställa att vi är väl positionerade för att tillgodose resenärernas önskemål. Resenärerna letar efter konkurrenskraftiga priser, bekväma rutter, flexibla bokningsregler, Covid-19 försäkringsskydd mm. Resandet förväntas återupptas till viss del i sommar och när hälften av svenskarna säger att de uppskattar ett bredare utbud av flygbolag och boendeleverantörer att välja bland, utmärker vi oss som ett av de mest lämpade för att möta detta, säger Pablo Caspers, Chief Travel Officer på eDreams ODIGEO.

*Om undersökningen
En oberoende undersökning har genomförts av undersökningsföretaget OnePoll den 25-28 januari 2021. 1000 svenskar, som har rest som vuxna, har svarat på enkäten.

Om eDreams ODIGEO
eDreams ODIGEO är en av världens största onlineresebyråer och ett av de största e-handelsföretagen I Europa. Via sina fyra ledande resebyråmärken – eDreams, GO Voyages, Opodo, Travellink och metasökmotorn Liligo – servar de mer än 17 miljoner kunder på 45 marknader varje år. eDreams ODIGEO är noterat på den spanska aktiemarknaden och arbetar med över 650 flygbolag varav i partnerskap med 130. Varumärket erbjuder de bästa reguljära flygen, lågprisflygbolag, hotell, kryssningar, biluthyrning, semesterpaket och reseförsäkringar för att göra resor enklare och mer tillgängligt för konsumenter över hela värden.

Travellink är en av Nordens ledande onlineresebyråer med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. För 17 år sedan var vi pionjärer på resor online. Idag är vi marknadsledande och en del av Europas största onlineresegrupp eDreams ODIGEO, representerat i 45 länder. Travellink har marknadens snabbaste och kraftfullaste bokningsfunktion med störst utbud av flyg, hotell, hyrbilar och kombinationer av flyg och hotell. I utbudet finns över 650 flygbolag, över 2,1 miljoner hotell och 40 000 destinationer över hela världen. Alltid till bästa möjliga pris, högsta kvalitet och bästa service.