Svenskarna reser till Spanien och Storbritannien i påsk

När vårens första röda dagar närmar sig är det många som passar på att ta lite extra ledigt. Travellink, en av Nordens ledande onlineresebyråer, har tittat på vart svenskarna reser i påsk. Destinationer som Island, Polen och Grekland lockar allt fler resenärer även om Spanien och Storbritannien fortfarande drar mest.

Påsken är en populär reseperiod för oss svenskar och vi planerar gärna in en liten semester. Travellink har tagit fram de populäraste länderna bland svenska resenärer under påskhelgen och Spanien toppar för andra året i rad. Andra populära destinationer som finns med på listan är Italien (5:e plats), Tyskland (6:e plats) och Frankrike (7:e plats).

– Vi ser att svenska resenärer i allt större utsträckning väljer att åka till europeiska städer än tidigare. Länder som Storbritannien och Polen blir allt mer populära och hamnar på en andra respektive tredje plats. En anledning är valutakurserna sedan det brittiska pundet har tappat i värde, vilket gör det mer prisvärt för svenska resenärer att åka till Storbritannien, säger Maryline Morini, chef över kundkommunikationen på Travellink.

Det är många av oss som passar på att ta långledigt över påsken och det är mest populärt att vara borta i tre dagar. Travellink har tittat på avresor 16 till 30 mars och allra flest väljer att resa på skärtorsdagen (14 procent) jämfört med resterande dagar under perioden.

Topp 10 länder bland svenskar under påsken 2018 (baserat på antal resenärer)

1. Spanien
  2. Storbritannien
  3. Polen
  4. Sverige
  5. Italien
  6. Tyskland
  7. Frankrike
  8. Ungern
  9. USA
  10. Nederländerna

Statistiken är framtagen av Travellink och baseras på antal resenärer. Bokningsstatistiken gäller avresor mellan 16 och 30 mars 2018 jämfört med 31 mars och 14 april 2017.