Travellinks årliga rapport: Fler än någonsin åker på weekendresor

När Travellink släpper sin årliga rapport över restrender i Europa, är en tydlig trend att weekendresorna fortsätter att öka. Rapporten visar även att skandinaver gillar att vara väl förberedda och bokar sina resor längre i förväg än övriga européer.

Svenskarnas favoritdestinationer under 2019 är Spanien, Storbritannien och Italien - och när man vill resa långt är det framför allt Thailand, Dubai och USA som lockar.

Det visar European Traveller Insights Report* som Travellink, en av Nordens ledande onlineresebyråer, tagit fram tillsammans med eDreams ODIGEO, baserad på de 18,5 miljoner resenärer som årligen bokar med resebyrån.

Under 2018 växte sig trenden med weekendresor allt starkare. Majoriteten (28 procent) av alla fjolårets resor bland europeiska resenärer varade mellan 3 och 4 dagar.

– Vi ser hur den här trenden växer sig ännu starkare under 2019. Folk vill kunna vara spontana och 3-4 dagarsresor gör det möjligt, säger Bettina Lemeßier, PR-ansvarig för Travellink i Norden.

Rapporten visar även att många gillar att planera och boka sin resa i god tid. Faktum är att skandinaviska resenärer bokar sina resor med allra längst framförhållning, jämfört med resterande européer. Fransmännen är mest spontana och bokar sina resor närmast avgång.

Populära destinationer bland svenskar under 2019

Svenska resenärer har länge haft varma resmål på sin lista över populära resmål. Spanien är en solklar favorit även under 2019. På listan över svenska resenärers favoritdestinationer inom Europa 2019 har Spanien hela fem topp tio-placeringar med städer som Malaga, Alicante, Gran Canaria, Palma de Mallorca och den ständiga favoriten Barcelona.

När svenskar väljer resmål utanför Europa fortsätter värmen att locka. Bland de mest populära resmålen återfinns destinationer som Dubai, Marrakech och Kapstaden. Men den absoluta favoriten bland svenska långresenärer är Thailand, med semesterorter som Krabi och Phuket, samt huvudstaden Bangkok.

Hit reser svenskarna inom Europa under 2019 (baserat på antal resenärer som bokat resa för 2019)

1. Malaga
  2. Alicante
  3. London
  4. Barcelona
  5. Rom
  6. Gran Canaria
  7. Palma de Mallorca
  8. Budapest
  9. Prag
  10. Berlin

Hit reser svenskarna utanför Europa under 2019 (baserat på antal resenärer som bokat resa för 2019)

1. Bangkok
  2. Dubai
  3. New York City
  4. Istanbul
  5. Phuket
  6. Krabi
  7. Antalya
  8. Marrakesh
  9. Tehran
  10. Kapstaden

*European Traveller Insights Report 2018

Rapporten är framtagen av eDreams ODIGEO, Europas största onlineresebyrå. Rapporten grundas på bokningsstatistik från eDreams ODIGEO och alla deras dotterbolag (eDreams, Opodo, Go Voyages och Travellink) för bokningar gjorda från januari till september 2018 vilka jämförts med samma period under 2017.

Läs hela rapporten här:  https://www.edreamsodigeo.com/wp-content/uploads/sites/19/2019/01/UK_European-Traveller-InsightsReport-2018.pdf

Åsa Frykberg, presskontakt, More PR, 070-758 16 22, asa.frykberg@morepr.se

Emma Birgersson, presskontakt, More PR, 073-736 23 14, emma.birgersson@morepr.se

Travellink är en av Nordens ledande onlineresebyråer med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. För 17 år sedan var vi pionjärer på resor online. Idag är vi marknadsledande och en del av Europas största onlineresegrupp eDreams ODIGEO, representerat i 43 länder. Travellink har marknadens snabbaste och kraftfullaste bokningsfunktion med störst utbud av flyg, hotell, hyrbilar och kombinationer av flyg och hotell. I utbudet finns 610 flygbolag, över 2,1 miljoner hotell och 40 000 destinationer över hela världen. Alltid till bästa möjliga pris, högsta kvalitet och bästa service.

Om eDreams ODIGEO
eDreams ODIGEO är en av världens största onlineresebyårer och en av de största europeiska e-handelsbolagen. Under de ledande onlineresebyårerna eDreams, GO Voyages, Opodo, Travellink, och metasökmotorn Liligo ges de bästa erbjudandena inom reguljära flyg, lågprisflygbolag, hotell, hyrbilar, dynamiska paket, semesterpaket och reseförsäkringar för att göra resandet smidigare, mer lättillgängligt och ett mervärde för mer än 18,5 miljoner resenärer i 43 länder. eDreams ODIGEO är listat på spanska börsmarknaden.