Var fjärde svensk skulle gå vilse utan mobilen på semestern

Report this content

Hösten är här och många väljer att ta en storstadssemester. Men hur hittar resenärerna till sevärdheterna? Var fjärde svensk och så många som var tredje i åldern 20–29 år (31 %) är helt beroende av sin mobil för att navigera sig på resan. Skulle de bli av med mobilen känner de sig helt vilse. Det framkommer i en undersökning* bland 13 000 resenärer, som Travellink, en av Nordens ledande onlineresebyråer, har gjort bland flera europeiska länder samt USA.

Travellink har tillsammans med eDreams ODIGEO, Europas största onlineresebyrå med 18,5 miljoner resenärer årligen, genomfört en undersökning bland 13 000 personer från flertalet länder inom Europa samt USA. 2 000 av dessa är svenskar.

Det är allt fler som byter ut den fysiska guideboken mot mobilen. Hela 30 procent av svenskarna använder internet för att planera en kommande resa – bara 8 procent köper en guidebok.

Så många som 12 procent av svenskarna väntar också med att planera vad man ska göra på sin resa tills man är på plats. När man väl är framme navigerar 25 procent sig med hjälp av mobilen.

– Mobilen gör det enkelt att planera en resa eftersom det finns otroligt mycket information att tillgå. Under semestern har vi nästan allt vi behöver i handen med bara några knapptryck. Skulle en planerad aktivitet visa sig inte passa kan vi snabbt och smidigt leta fram en ny, säger Bettina Lemeßier, nordisk PR-Manager för Travellink.

Men helt förlitar vi oss inte på tekniken. 70 procent väljer fortfarande att skriva ut sitt boardingpass. Bara 11 procent av svenskarna väljer digitala boardingpass i mobilen eller appar, 15 procent checkar in på plats. Bland millenniegenerationen däremot har nästan hälften sitt boardingpass på mobilen (41 procent)och 29 procent av millennials skulle få problem att ens ta sig från flygplatsen om de inte hade sin mobil. Bara hälften, 15 procent, av de som är 60+ skulle ha samma problem.

En fjärdedel (25 procent) av svenskarna skulle även få problem att ta foton om mobilen försvann då de vanligtvis inte tar med en extra kamera på semestern. Det är också den lägsta siffran jämfört med andra länder i undersökningen. Bland portugiser och fransmän skulle t ex 56 procent ha problem att fixa semesterbilderna om mobilen försvann. I USA är siffran 48 procent.

*Om undersökningen
Uppgifterna baseras på en undersökning genomförd av OnePoll. 13 000 personer från Storbritannien, Frankrike, Tyskland, USA, Spanien, Italien, Portugal och Sverige har deltagit i enkäten. 2 000 av dessa är svenskar. OnePoll är medlem av ESOMAR (världsorganisationen för marknad-, opinion- och sociala undersökningar).

Travellink är en av Nordens ledande onlineresebyråer med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. För 17 år sedan var vi pionjärer på resor online. Idag är vi marknadsledande och en del av Europas största onlineresegrupp eDreams ODIGEO, representerat i 43 länder. Travellink har marknadens snabbaste och kraftfullaste bokningsfunktion med störst utbud av flyg, hotell, hyrbilar och kombinationer av flyg och hotell. I utbudet finns 600 flygbolag, över 1,7 miljoner hotell och 40 000 destinationer över hela världen. Alltid till bästa möjliga pris, högsta kvalitet och bästa service.