Pionjärer inom videotelefoni gav 1,5 miljoner

Pionjärer inom videotelefoni gav 1,5 miljoner Nyss avslutades en stor välgörenhetsauktion som gav 1,5 miljoner kronor till vård av sjuka barn på Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Pengarna kom från flera företag och personer som blir pionjärer inom nästa generations mobila kommunikation genom att de ropat in de närmare 200 videomobiler som 3 donerat. Beloppet skänks oavkortat till SABH på Astrid Lindgrens Barnsjukhus. SABH arbetar med Sjukhusansluten avancerad barnsjukvård i hemmet. Pengarna kommer bland annat att användas till att finansiera ett nytt mobilt team och på så vis göra det möjligt att vårda patienter i en större del av Stockholms län. Dessutom stödjer 3 under ett års tid SABH med videotelefoner och mobila tjänster. - Vi är mycket glada över att auktionen gått så bra, säger Emma Rylander, överläkare vid Astrid Lindgrens Barnsjukhus och verksamhetschef för SABH. De extra pengarna är ett välkommet tillskott, och videotelefoni kommer att bli ett utmärkt stöd för vår fortsatta verksamhet. - Videotelefoni kommer att bli till stor nytta för hela blåljussektorn, säger Chris Bannister, VD för 3. Genom samarbetet med SABH lär vi oss mer om hur distanssjukvård kan utnyttja videotelefoni och andra mobila tjänster. Samtidigt hjälper vi till att utveckla en mycket bra verksamhet. För mer information vänligen kontakta: Emma Rylander, överläkare, SABH: 08-517 77 092, emma.rylander@ks.se Georg Ebert, pressansvarig, 3: 0733-55 7315, georg.ebert@tre.se Om SABH: Vid Astrid Lindgrens Barnsjukhus, Karolinska Sjukhuset i Stockholm gör SABH (Sjukhusansluten Avancerad Barnsjukvård i Hemmet) det möjligt att vårda svårt sjuka barn hemma. Vården ombesörjs av sjukhusbaserade multiprofessionella mobila vårdteam, där barnläkare, sjuksköterska och undersköterska/ barnsköterska ingår. Arbetet organiseras och samordnas från en ledningscentral på sjukhuset och stöds av modern IT. SABH ger ökad livskvalitet för sjuka barn och deras anhöriga och är ett uttalat önskemål från föräldrar och personal. Vård tillsammans med trygga föräldrar i hemmiljö leder ofta till att barn mår bättre och tillfrisknar fortare. Om 3: 3s ambition är att bli marknadsledande inom mobil multimedia i Skandinavien. I Sverige och Danmark ägs 3 av Hutchison Whampoa (60%) och Investor AB (40%). Båda företagen har stora internationella nätverk och besitter världsledande industriell och teknologisk erfarenhet. 3 är helt fokuserat på nästa generations mobilkommunikation. Genom Hutchison Whampoa har 3 världsomspännande räckvidd genom 3G-licenser i Australien, Danmark, Hongkong, Irland, Israel, Italien, Storbritannien, Sverige och Österrike. Besök oss gärna på www.tre.se. Hi3G Access AB, Box 1360, SE-111 83 STOCKHOLM, Sweden Visiting address: Tegeluddsvägen 80 Tel: +46 (0)8 5056 7000 www.tre.se, info@tre.se Reg. No.: 556593-4899, Vat. No.: 556593-4899, Registered office: Stockholm, Sweden ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/03/20030303BIT01050/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/03/20030303BIT01050/wkr0002.pdf