• Trention AB/

Negativt beslut från Tingsrätten avseende tvist från tidigare verksamhet - Trention överklagar

Under 2008 ingick ett numera avyttrat dotterbolag ett garantiavtal med ett försäkringsbolag förenat med ett projekt inom den gamla verksamheten. Under 2017 utbetalade försäkringsbolaget ut ett garantibelopp till den kund som var motpart i projektet vilket försäkringsbolaget krävt att Trention skall erlägga.

Tingsrättens beslut följde försäkringsbolagets linje om att Trention skall erlägga garantibeloppet om sammanlagt ca 3,7 mkr samt ersättning för rättegångskostnader om ca 0,6 mkr.

Trention och bolagets advokat vidhåller fortsatt att bolaget inte skall hållas ansvariga för garantier som dotterbolag beställt och kommer att överklaga beslutet. Mot bakgrund av beslutet från tingsrätten kommer dock Trention under fjärde kvartalet reservera beloppet om ca 4.3 mkr.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

William Heigard, VD och koncernchef i Trention, Tel +46 8 510 147 00
william.heigard@trention.se

Denna information är sådan information som Trention AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 november 2018 kl. 17.00.

Om Trention

Trention AB (publ) är ett svenskt företag som investerar i och tillhandahåller krediter till företag. Inom kreditverksamheten erbjuder Trention företag olika typer av finansieringslösningar såsom större företagslån, brygglån och kreditfaciliteter. Bolagets kunder utgörs primärt av medelstora- och stora företag. Inom investeringsverksamheten görs direkta investeringar i företag som befinner sig i en expansionsfas. Trention är noterat på Nasdaq OMX Stockholm Small Cap (TRENT). www.trention.se