Färre svenskar oroliga att förlora jobbet

Färre svenskar är oroliga att förlora jobbet i år i jämförelse med förra året. I år säger en  miljon svenskar att de är oroliga mot 1,2 miljoner förra året.  Nästan 3 miljoner svenskar har bytt jobb de senaste fem åren. Och 2,2 miljoner vill byta jobb men tvekar.  Det visar en undersökning som TRR låtit göra. Undersökningen presenteras på ett livesänt seminarium direkt från Almedalen idag klockan 10:30. Se seminariet live eller i efterhand på www.trr.se/almedalenlive

Det är nu tredje året i rad som TRR Trygghetsrådet frågar svenskarna om deras inställning till sitt jobb. Ny fråga i år är vad som krävs för att svenskarna ska kmpetensutveckla sig.

Nästan hälften av svenskarna 47 procent anser att de redan har möjligheter att kompetensutveckla sig eller att de inte behöver det. 16 procent eller nära en miljon svenskar kan tänka sig att vidareutveckla sig för att höja kompetensen men de vill då ha högre lön efter avslutad utbildning.  Nästan lika många, 14 procent, säger att de behöver hjälp för att utbilda sig inom sitt område.

Svenskarna är i allmänhet trygga i sina jobb. Hela 84 procent, eller 5,2 miljoner, säger att de inte är oroliga för att förlora sina jobb. 16 procent, eller en miljon , är oroliga och de främsta anledningarna till oron är kostnadsbesparingar och bristande lönsamhet.  Nära 400 000 svenskar säger att de känner ständig stress och att tempot är för högt på arbetsplatsen. Få, cirka 100 000 svenskar, är oroliga för att ökad digitalisering och automatisering tar jobben ifrån dem.

- Det är glädjande att vi svenskar känner oss trygga i vår anställning. Högkonjunkturen är säkerligen en bidragande orsak till det samt vår historiska arbetsmarknadsmodell. Däremot blir jag förvånad när så få oroar sig för krav på kompetens och ökad digitalisering – kompetensutveckling är oerhört viktigt för att vara anställningsbar,  säger Lennart Hedström, vd, TRR Trygghetsrådet.

De senaste fem åren har 3 miljoner svenskar bytt jobb. 1,2 miljoner endast under det senaste året. Vanligaste orsakerna för att byta är utveckling, 34 procent, förändring i livet, 30 procent, missnöje med chefen 21 procent.

2,2 miljoner svenskar funderar på att byta jobb men tvekar. Anledningarna till att de funderar byta är utveckla mig själv, 44 procent eller cirka en miljon svenskar anger det, förändring i mitt liv, 40 procent – 875 000, missnöjd med min lön, 31 procent – 700 000.

- Det vore bra om fler av de svenskar som funderar på att byta jobb verkligen gör det.  Det utvecklar dem samtidigt som det ger någon annan möjlighet till deras jobb. Det är bra för Sverige med en mera rörlig arbetsmarknad, säger Lennart Hedström.

TRR Trygghetsrådet har låtit undersökningsföretaget Norstat fråga 1010 svenskar i åldern 16-64 år under perioden 5-13 juni i år. 53 procent har högskole/universitetsutbildning, 39 procent gymnasieutbildning. Gruppen är representativ för 6,2 miljoner personer.

Boo Ehlin, pressansvarig, tel 070-552 92 92

eller Claes Åberg, Kommunikationschef TRR, tel 0708-67 60 57