Färre uppsagda och fler äldre fick jobb i Skåne

Uppsagda tjänstemän i region Skåne minskar med 8 procent under 2017 jämfört med helåret 2016.  Andelen i åldersgruppen 50-59 år som fått nytt jobb fortsätter öka – nu med 9 procent. Och cirka sex av tio aktivt arbetssökande fick lika lön eller en högre lön än de hade tidigare. De flesta fick jobb i företag med fler än 50 anställda.

Färsk statistik från Trygghetsrådet visar att antalet uppsagda tjänstemän som sökt stöd från TRR i region Skåne minskat från 1 737 personer 2016 till 1 603 under 2017. En minskning med 8 procent.

Andelen 50-59 åringar som fått nytt arbete ligger på 38 procent – en ökning med 9 procent.

70 procent av tjänstemännen som fick nytt jobb gick till en fast anställning och 30 procent till en visstidsanställning.

De flesta, 60 procent, fick anställning i ett företag med fler än 50 anställda. 25 procent gick till företag med upp till 25 anställda.

- I Skåne kan vi se tillbaka på ett mycket starkt år för tjänstemännen. Relativt få uppsägningar återspeglar sig i att få sökt vårt stöd under året.  Tillfredsställande att  andelen äldre som får jobb fortsätter öka samt att många får lika eller högre lön i sitt nya jobb, säger Marie Killander, regionchef Skåne, TRR Trygghetsrådet.

Nio av tio av de aktivt arbetssökande tjänstemännen har fått nytt arbete. 80 procent ny anställning och 8 procent valde att starta eget företag.

Branschen service & tjänster rekryterade flest personer – 16 procent av de arbetssökande eller 175 personer fick jobb i denna bransch.

Marie Killander, regionchef TRR i Skåne, Tel 0702-86 36 78

I Skåne kan vi se tillbaka på ett mycket starkt år för tjänstemännen.
Marie Killander, regionchef TRR Trygghetsrådet Skåne