Färre uppsagda och fler äldre i jobb i Skåne

Tjänstemän som sägs upp i region Skåne minskar med 34 procent under årets första tre kvartal jämfört med samma period förra året.  Sex procent fler i åldersgruppen 50-59 år har fått nya jobb och en femtedel av de arbetssökande har fått en högre lön än de hade tidigare.

Färsk statistik från Trygghetsrådet visar att antalet uppsagda tjänstemän som sökt stöd från TRR i region Skåne minskat från 1930 personer de tre första kvartalen 2015 till 1280 personer samma period i år. En minskning med 34 procent eller 650 personer.

Andelen 50-59 åringar som fått nytt arbete ligger på 34 procent – en ökning med 6 procent.

72 procent av tjänstemännen som fick nytt jobb gick till en fast anställning – en ökning med 7 procent sedan förra årets motsvarande period.

– Arbetsmarknaden i Skåne är fortsatt stark. Speciellt glädjande är att andelen 50-59 åringar som får nytt jobb är fortsatt hög. Men även att så många av dem vi stöttat fått en högre lön på sitt nya jobb, säger Marie Killander, regionchef Skåne, TRR Trygghetsrådet.

Nio av tio som sökt TRR.se stöd har fått nytt arbete. 81 procent ny anställning och 7 procent valde att starta eget företag.

Branschen service & tjänster rekryterade flest personer – 13 procent av de arbetssökande fick jobb i denna bransch.

Marie Killander, regionchef för TRR i Skåne, Tel 0702-86 36 78
eller Boo Ehlin, pressansvarig, tel 070-552 92 92

Arbetsmarknaden i Skåne är fortsatt stark. Speciellt glädjande är att andelen 50-59 åringar som får nytt jobb är fortsatt hög. Men även att så många av dem vi stöttat fått en högre lön på sitt nya jobb.
Marie Killander, regionchef för TRR i Skåne