Fler över 50 får jobb i Stockholm

Andelen uppsagda över 50 år som får nytt jobb i Stockholmsregionen fortsätter att öka. Under årets första tre kvartal ökade andelen med 8 procent i jämförelse med samma period förra året. Och 70 procent av de som fick nytt jobb fick fast anställning – en ökning med 3 procent.

Färsk statistik från TRR Trygghetsrådet för Stockholmsregionen för årets tre första kvartal visar att antalet uppsagda tjänstemän som sökt stöd via TRR minskat med 32 procent eller 932 personer, jämfört med samma period förra året.

– Betydligt färre söker stöd från TRR i Stockholm, en tredjedel färre än förra året. Vi ser att fler får fast anställning och att fler över 50 år får nytt jobb och det är en glädjande trend. Det är en mycket god arbetsmarknad i Stockholm, säger Rönnaug Melbye, regionchef Stockholmsregionen, TRR Trygghetsrådet.

1990 personer har under årets första tre kvartal sökt stöd. Av dessa fick 87 procent en ny anställning eller startade eget företag.  70 procent fick lika eller högre lön och 86 procent fick lika eller högre befattning. Liknande siffror som förra årets halvårsstatistik.

Andelen 50-59 åringar som gått till nytt arbete är fortsatt hög och har under första halvåret i år ökat med 2 procent jämfört med samma period förra året. I gruppen 60 år och äldre är ökningen 14 procent. Totalt blir ökningen 8 procent för personer över 50 år som fått nytt jobb.

Flest rekryteringar sker i branschen service och tjänster – nära 16 procent, tätt följd av data och it-branschen – nära 14 procent. Branschen stat, kommun och landsting rekryterar 10 procent.

Rönnaug Mellbye, regionchef TRR i Stockholm, Tel 076-141 00 64
eller Boo Ehlin, pressansvarig, tel 070-552 92 92

Betydligt färre söker stöd från TRR i Stockholm, en tredjedel färre än förra året. Vi ser att fler får fast anställning och att fler över 50 år får nytt jobb och det är en glädjande trend. Det är en mycket god arbetsmarknad i Stockholm.
Rönnaug Mellbye, regionchef TRR i Stockholm