Servicejobb heta i Västra Götaland

I Västra Götaland har antalet uppsagda tjänstemän som sökt stöd från TRR minskat med fyra procent från 1 993 till 1 908 under 2017. Service och tjänster är den bransch som anställt flest – 20 procent eller 229 av de aktivt arbetssökande har fått jobb inom den branschen.

Arbetsmarknaden i Västra Götaland är fortsatt stark. Det visar sig i färsk statistik som TRR Trygghetsrådet presenterar för helåret 2017 jämfört med helåret 2016. Antalet uppsagda tjänstemän har minskat med fyra procent. Och av de som avslutades under 2017 har 91 procent fått nytt jobb eller startade eget företag.

Och andelen tjänstemän i åldern 50-59 år som fått nytt jobb sedan de blivit uppsagda ligger kvar på en hög nivå – 35 procent.

Den starka arbetsmarknaden märks även av i och med att 75 procent av de som fått nytt jobb har blivit tillsvidareanställda. Det är en ökning med 10 procent mellan 2016 och 2017. Även de som fått högre lön och högre befattning har blivit fler. 34 procent har fått högre lön – en ökning med 17 procent och andelen som fått högre befattning har ökat med 14 procent.

-Västra Götaland har en stark arbetsmarknad det märker vi varje dag när vi hjälper uppsagda tjänstemän. När vi anordnade jobbmässor 2017 fick inte alla intresserade företag plats. Inför 2018 är vår bedömning att detaljhandeln kommer att varsla personal. Många av konfektionsföretagen har sin hemvist i Göteborgsregionen, säger Magdalena Kock, regionchef i Göteborg och Halland, på TRR Trygghetsrådet.

Magdalena Kock, regionchef TRR i Göteborg och Halland, Tel 0708-14 76 70

Magdalena Kock, regionchef TRR Trygghetsrådet Göteborg och Halland