Studieersättning ger boom för utbildning

Allt fler uppsagda tjänstemän väljer att studera – på ett år är ökningen i hela Sverige drygt 60 procent. En viktig anledning är att TRR, en aktör inom omställning och arbetslivscoachning, har infört studieersättning sedan den 1 januari i år. Av dem som väljer att studera väljer flest yrkeshögskola.

En allt större del av de tjänstemän som sägs upp väljer att börja studera och intresset för längre utbildningar ökar. Antingen väljer de att vidareutbilda sig eller helt byta bana. Den statistik som finns tillgänglig för årets första nio månader visar att 30 procent av de tjänstemän som började studera valde påbyggnadsutbildning. Resterande 70 procent valde att helt byta bana och har börjat att omskola sig.

- Digitaliseringen i samhället påverkar alla branscher och även den kompetens som företagen efterfrågar. Vår bedömning är att digitaliseringen och införandet av studieersättning ligger bakom ökningen, säger Lennart Hedström, vd TRR.

Sedan TRR införde studieersättning den 1 januari i år har antalet uppsagda tjänstemän som börjat studera ökat kraftigt. På Sverigenivå är ökningen 62 procent. I Västra Götaland är ökningen 120 procent, i region Stockholm 116 procent och i region Skåne 83 procent. Ökningen gäller för tredje kvartalet i år jämfört med samma period förra året. Under hela år 2018 valde 480 uppsagda tjänstemän studier. Hittills i år har 800 personer valt den möjligheten.

- Att utbilda sig är alltid positivt. Det ökar chanserna till nytt jobb och det stärker individens självförtroende. Därför är det oerhört glädjande att vår satsning på studieersättning har gett resultat, säger Lennart Hedström, vd TRR.

Under tredje kvartalet i år valde 279 personer att påbörja en utbildning på mellan 2-4 terminer.
Motsvarande antal samma period förra året var 123 personer. Det är en ökning med 127 procent.  Mest ökade antalet som valde att studera på en yrkeshögskola. Där är ökningen 142 procent under samma tidsjämförelse.

Sedan årsskiftet kan TRR ge ekonomiska möjligheter att studera för tjänstemän som behöver det för att på så sätt ha större möjlighet att få nytt arbete. Insatsen kallas studieersättning och innebär att öka individernas långsiktiga anställningsbarhet och förbättra näringslivets kompetensförsörjning. Den som väljer att studera får en utfyllnad mellan CSN och 70 procent av tidigare lön under två terminer och därefter upp till 50 procent under ytterligare två terminer. För att få möjlighet till studieersättning ska man ha fyllt 40 år vid studiestart. Det finns även möjlighet att få finansiellt stöd från TRR om man är yngre än 40 år.

Här finns mer information om
studieersättning!

Fem i topp lista på de studier som är mest populära;

1. Företagsekonomi
  2. Pedagogik- och lärarutbildning
  3. Hälso- och sjukvård
  4. IT