TRR i ny statistik: Bästa arbetsmarknaden sedan 2007

Antalet uppsagda privatanställda tjänstemän som söker TRR:s stöd har minskat med 31 procent första kvartalet 2016 jämfört med första kvartalet förra året. Under årets första tre månader har 9 procent fler 50-59 åringar fått nytt jobb jämfört med samma period förra året. Det visar ny statistik från TRR Trygghetsrådet.

2 800 uppsagda privatanställda tjänstemän har sökt stöd från TRR under årets första kvartal. Det är en nedgång med 31 procent. Den största förbättringen för tjänstemän har skett i Västra Götaland med en nedgång på 40 procent i antalet tjänstemän som sökt stöd. Nedgången är också tydlig i Skåne och i Stockholm – båda med en nedgång på 29 procent.

Vid utgången av årets första kvartal hade TRR 12 206 uppsagda tjänstemän runt om i landet som sökte nytt arbete. Det är en minskning med 14 procent, eller 2013 personer, sedan motsvarande tidpunkt förra året. Då uppgick antalet arbetssökande till 14 219 personer.

- Den långsamt förbättrade arbetsmarknaden för tjänstemän gick under årets första kvartal in i en turbofas. Arbetsmarknaden för tjänstemän är just nu den bästa sedan 2007. Och allra bäst har det gått i Västra Götaland där fordonsindustrin och offentlig sektor driver arbetsmarknaden, säger Carl-Gustaf Leinar, vd TRR Trygghetsrådet.

Trenden att fler uppsagda tjänstemän i åldern 50-59 år får ny anställning fortsätter. Ökningen är 9 procent för riket mellan första kvartalet 2015 och samma period i år. Den största ökningen, 24 procent, har skett i Västra Götalandsregionen. I Stockholmsregionen fick 5 procent fler 50-59 åringar jobb. I Skåne fick färre i åldern 50-59 år jobb – nedgången är 3 procent.

- Det är glädjande att trenden att fler över 50 år får nytt jobb fortsätter. Vi har sett denna tydliga förändring under flera år nu och det är ett tecken på att kompetens värdesätts allt högre av arbetsgivarna, säger Carl-Gustaf Leinar.

• Andelen tjänstemän som får nytt jobb eller startar eget företag var 89 procent.
  • Andelen tjänstemän som fick fast anställning ökade från 65 procent till 67 procent för årets första kvartal jämfört med motsvarande kvartal 2015.
  • Branschen service och tjänster rekryterar flest – 15 procent. Stat/kommun/landsting har ökat mest, 27 procent, och rekryterade 14 procent av de arbetssökande tjänstemännen mot 11 procent motsvarande kvartal 2015.

Claes Åberg, Marknadschef på TRR, Tel 0708-67 60 57
Calle Leinar, vd TRR, Tel 070-557 49 68

Taggar:

Antalet uppsagda tjänstemän har minskat kraftigt under första kvartalet 2016.
Twittra det här
15% av tjänstemännen rekryteras av service- och tjänstebranscher under första kvartalet 2016.
Twittra det här
Statistik från TRR Trygghetsrådet: Bästa arbetsmarknaden för tjänstemän sedan 2007.
Twittra det här

Det är glädjande att trenden att fler över 50 år får nytt jobb fortsätter. Vi har sett denna tydliga förändring under flera år nu och det är ett tecken på att kompetens värdesätts allt högre av arbetsgivarna.
Carl-Gustaf Leinar, vd för TRR Trygghetsrådet