84 % uppsagda tjänstemän på nytt jobb under 2009

84 % uppsagda tjänstemän på nytt jobb under 2009

Trycket på TRRs omställningsverksamhet ökade markant under 2009 som en följd av att uppsägningarna tilltog. Trots att nästan tre gånger så många tjänstemän sökte stöd hos TRR under 2009 jämfört med 2008 är andelen som går vidare till nytt arbete fortsatt hög. Jämfört med förra lågkonjunkturen har genomsnittstiden sjunkit från ett år till sju månader 2009. Det visar TRRs senaste statistik.

TRR Trygghetsrådet, som ägs av Svenskt Näringsliv och PTK, hjälper uppsagda tjänstemän till nytt arbete. TRR har undersökt hur tjänstemännen har gått vidare i arbetslivet efter uppsägningarna.

Totalt sökte sig 26 970 uppsagda tjänstemän till TRR under 2009, vilket nästan är en tredubbling jämfört med 2008 då 11 762 personer sökte hjälp.

- Jag är väldigt stolt över att TRRs rådgivare gör ett så bra jobb i att stötta uppsagda tjänstemän. Nu har vi ett stort antal personer vi arbetar med och det är en stor utmaning inför 2010, så vi laddar för ett intensivt år, säger Carl-Gustaf Leinar, VD för TRR.

Inför 2010 skruvar TRR dock ner prognosen något på antalet tjänstemän som förväntas söka stöd av TRR till 23 000 personer. Den ljusare prognosen stöds av statistik från sista kvartalet 2009.

Fort ut, fort in Andelen uppsagda tjänstemän som söker stöd i åldersgrupperna under 30 år och mellan 30 och 39 år ökar från 30 procent 2008 till 32 procent 2009. TRR kan samtidigt se att andelen som får anställning i de åldersgrupperna kraftigt ökar, från 26 procent 2008 till 38 procent 2009.

– Det är en ökning av uppsagda upp till 39 år, men vi kan konstatera att unga med bra kompetens är mycket attraktiva på arbetsmarknaden. De finner snabbt ett nytt arbete, säger Carl-Gustaf Leinar.

Fler får högre befattning och högre lön Under 2009 fick 88 procent av de uppsagda tjänstemän som TRR hjälpt vidare i karriären en lika bra eller bättre befattning. Det är en ökning med fyra procentenheter jämfört med förra året.

73 procent av dem som fick ett nytt jobb fick en lika hög eller högre lön som de hade på sitt tidigare arbete, vilket är en ökning med en procentenhet jämfört med 2008. Andelen som fick en fast anställning var 68 procent vilket är i nivå med förra året.

– De uppsagda tjänstemännen går till bra jobb, de får bra befattningar, bra betalt och fasta jobb. Det tar i snitt sju månader vilket är snabbt i jämförelse med lågkonjunkturen i början på 2000-talet då det tog nästan ett år att få nytt jobb, säger Carl-Gustaf Leinar. Kontaktnät viktigast i jakten på nytt arbete 65 procent av de uppsagda tjänstemännen 2009 fick nytt jobb med hjälp av kontakter. Det är en ökning med fyra procentenheter jämfört med 2008. Andelen som hittar nytt jobb via internet ökar från 13 procent till 15 procent vilket är fler än de som fick jobb via annonser. Nio procent erbjuds nytt jobb via rekryterings- och bemanningsföretag.
Av de tjänstemän som TRR har stöttat under 2009:

? fick 76 procent en ny anställning ? startade åtta procent eget företag ? valde sju procent att påbörja längre studier

Verkstads- och metallindustrin rekryterar tjänstemän Service- och tjänstesektorn samt handels- och försäljningsbranschen är de två sektorer som rekryterar flest tjänstemän. Bland dem som gick vidare till en ny anställning fick tolv procent jobb inom service- och tjänstesektorn, och tio procent i handel och försäljning. Nio procent fick jobb inom verkstads- och metallindustrin vilket är lika mycket som den offentliga sektorn som förra året rekryterade elva procent av tjänstemännen.

Ytterligare pressmaterial På TRRs hemsida, www.TRR.se, under menyn "Press" finns statistik per län, tidigare statistik samt pressbilder.

För ytterligare information kontakta Ann-Sofi Sjöberg Informationschef TRR 08-406 91 05 0708-67 60 24 ann-sofi.sjoberg@trr.se

TRR ägs av Svenskt Näringsliv och PTK. Över 32 000 företag med sammanlagt 700 000 medarbetare, huvudsakligen tjänstemän i det privata näringslivet, är anslutna till TRR. Organisationen har cirka 280 medarbetare på drygt 40 platser i landet. Huvudkontoret finns i Stockholm. Läs mer på www.TRR.se.