• TUI/

Semestertrafiken igång igen. De sista strandsatta hemma i morgon. Nya rutiner för evakuering och positivt bokningsläge

Report this content

Hos landets största researrangör Fritidsresor är de sista 1500 av totalt 4500 evakueringsresenärer på väg hem. I morgon beräknas samtliga vara åter i Sverige. Under dagen öppnades semesterflygningarna ut från landet. Fritidsresor räknar med normal verksamhet från och med morgondagen.

- Vi har investerat 40 miljoner kronor i hemtagningar via udda flyglösningar, busstransporter, mat och dryck. Parallellt har den logistiska apparaten varit omfattande och vår personal har flugits över världen för att hjälpa de drabbade kunderna. I Aten hade vi till exempel 59 medarbetare på plats inom några timmar.
- Trots detta är självklart allt utom smidiga direktflyg jobbigt för våra kunder. I en svår situation är det ändå skönt att våra strandsatta kunder snart är hemma. Till skillnad från reguljär- och lågprisflygen hjälper vi resenärerna under hela perioden, hela vägen hem.

Det säger Bassam El Mattar, Fritidsresors Sverigechef.

Även om trafiken under den närmaste tiden i värsta fall riskerar att störas av punktvisa flygförbud i vissa delar av luftrummet, har Fritidsresor fattat ett principbeslut att så långt som möjligt sköta hemtagningarna med flyg.
- Buss är inget optimalt alternativ för långresor. Vi tvingades använda buss när hela luftrummet var stängt och läget instabilt, men räknar inte med att behöva använda sådana lösningar framöver.

Han bekräftar det säljläget med positiva bruttobokningar.
- Just nu sticker nästa vinter ut allra mest. I går sålde vi dubbelt så många vinterresor för nästa vinter än samma dag förra året, så reslusten är definitivt obruten.

I sommar är sju av tio resor redan bokade. Där tittar Fritidsresor just nu på möjligheter till extrakapacitet under högsäsong.

För mer trafikinformation, se www.fritidsresor.se

Peter Hellström, Fritidsresors informationsavdelning: 0761-049971.