Turistrådet hjälper den västsvenska besöksnäringen att behålla anställda

Som ett sätt att hjälpa den västsvenska besöksnäringen genom coronakrisen-Covid 19 startar Turistrådet Västsverige den 14 april en åtta veckor lång webbaserad utbildning där deltagarna får 70% av lönekostnaderna finansierade under utbildningstiden. Utbildningen ska bidra till att företagen utvecklas och förbereda dem för tiden efter pandemin.

Satsningen omfattar drygt 10 miljoner kronor, och finansieras av Turistrådet Västsverige och regionuvecklingsnämnden inom Västra Götalandsregionen. Utbildningen riktar sig till privata besöksnäringsföretag med max 20 anställda, och inbjudningar har redan gått ut till berörda företag. På programmet, som består av en kombination av självstudier och webbaserade föreläsningar står bland annat hållbarhet, värdskap, marknadsföring och digitalisering.

- Vi arbetar vanligtvis med marknadsföring och utveckling av Västsverige som destination. Nu har vi med anledning av coronakrisen ställt om hela verksamheten till att fungera som krisstöd för våra fantastiska besöksnäringsföretagare som går igenom ett riktigt stålbad just nu. Den här utbildningen ska hjälpa dem att kunna behålla personal och vara förberedda för bättre tider när det väl vänder, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.

- Turistrådet Västsverige är vårt helägda bolag för besöksnäringsfrågor. Denna långsiktiga satsning innebär att det nu finns resurser som kan riktas till en krisinriktad verksamhet. Tillsammans med de medel som Västra Götalandsregionen förfogar över hoppas vi kunna lindra effekterna något och samtidigt bidra till kompetensutveckling och företagsutveckling på lång sikt, säger Helena Starfelt, näringlivschef Västra Götalandsregionen.

Turistrådet erbjuder cirka 200 utbildningsplatser, och fördelar en betald plats per företag.

Verksamhetsstöd och specialwebbplats andra åtgärder

Förutom den webbaserade utbildningen stöttar Turistrådet också med fler åtgärder.

- Vi har valt att lägga ca 3 miljoner av vår budget för 2020 på att erbjuda verksamhetsstöd till de lokala turistorganisationerna för att de skall kunna återbetala årets medlemsavgifter till besöksnäringsföretagen, säger Fredrik Lindén.

Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige
Mail: fredrik.linden@vastsverige.com

Helena Starfelt, näringslivschef Västra Götalandsregionen
Mail: helena.starfelt@vgregion.se

Turistrådet Västsverige är regionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor och ska genom sin verksamhet bidra till näringslivets hållbara utveckling och marknadsföring av Västsverige som destination. Några av verksamhetens viktigaste uppgifter är att utveckla turismprodukter och genomföra kampanjer i syfte att locka fler besökare till destinationen, samt att driva Västsverige.com - den officiella webbplatsen för information om det turistiska utbudet i Västsverige.

Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västverige