Aretes dotterbolag Arete Systemering begärs i konkurs

Aretes dotterbolag Arete Systemering begärs i konkurs Arete Systemerings styrelse har idag beslutat om att lämna in en ansökan om att försätta Arete Systemering i konkurs. Bolaget har drabbats hårt av de senaste årens svaga efterfrågan på systemutvecklings-konsulter och orderläget har ytterligare försvagats i år. I dagsläget är cirka 20 av de 38 konsulterna utan uppdrag. Trots omfattande kostnadsreduceringar har åtgärderna inte varit tillräckliga för att vända bolagets negativa utveckling. Arete Systemering omsatte 51,0 Mkr och redovisade ett rörelseresultat på -13,1 Mkr för januari-december 2002. Resultat efter finansnetto uppgick till -16,9 Mkr för januari-december 2002. Per 31 mars 2003 hade bolaget 43 anställda. En eventuell resultateffekt på TurnIT-koncernens resultat kommer att redovisas i kvartalsrapporten den 7 maj. Arete erbjuder sina kunder erfarna IT-konsulter i individuella uppdrag samt i projekt-, support- och driftåtaganden. Aretes spetskunskap finns inom systemutveckling, affärssystem, driftstöd och kommunikation. Arete Systemering är ett dotterbolag inom Arete. För mer information besök www.arete.se. TurnIT är en av Sveriges större börsnoterade IT-koncerner på Stockholmsbörsens O-lista. TurnITs affärsidé är att förädla och utveckla framgångsrika IT-relaterade bolag. Verksamheten är indelad i två affärsområden; TurnIT Distribution och TurnIT Programvara/Konsulting. Bolaget grundades 1996. Mer information finns på: www.turnit.se För mer information kontakta: - Kent Karlsson, VD TurnIT, Tel: 08-545 877 30, Mobil: 0702-39 78 97, kent.karlsson@turnit.se - Anders Hägg, VD Arete, Tel: 08 785 22 02, Mobil: 070 585 10 28, anders.hagg@arete.se - Christina Hillesöy, Informationsdirektör TurnIT, Tel: 08-545 877 45, Mobil: 0709-65 02 98, christina.hillesoy@turnit.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/28/20030428BIT00330/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/28/20030428BIT00330/wkr0002.pdf