LAC inom TurnIT Supplies avtalar med Yageo Corporation om försäljningsrättigheter globalt för RC komponenter Avtalet är ett genombrott som möjliggör en fördubbling av LACs försäljning inom ca ett år. Som enda återförsäljare på global basis får LAC unika möjligheter att sälja Yageos komponenter till samtliga kontraktstillverkare och även till tillverkare av Nokias och Ericssons produkter. LAC har en stark position för att utveckla försäljningen av Yageos komponenter som prioriterad leverantör till flera av de världsledande telekomföretagen, bla till SCI, Celestica och Flextronics "Genom avtalet med LAC får vi en partner med mycket goda kontakter till alla de viktiga producenterna inom de nya teknologierna. Yageos komponenter används vid tillverkningen av alla de applikationer som används för mobilt Internet, tele- och datakommunikation, WAP-lösningar, routrar och webbplattformar. Vi har idag ca 10 procent av världsmarknaden för dessa komponenter och genom avtalet med LAC förväntar vi oss en försäljning på ca 10 miljoner USD redan under 2001 och ca 40 MUSD 2002" säger mr Bob Wang som är Executive Vice President för försäljning och marknadsföring på Yageo. Yageo koncernen har ett fullständigt sortiment av standardkomponenter för energilagring, avstörning och radiofrekvensmodulering, sk RC-komponenter. Yageo är ett multinationellt Taiwanbaserat börsnoterat företag som grundades 1977. "Det här avtalet ger oss stora fördelar i och med att vi kan representera en bredare produktportfölj i kontakterna med våra befintliga kunder. Det stärker vår position som en strategisk leverantör av komponenter för mobila Internetsystem, såväl som för tele- och datakommunikationssystem, WAP-lösningar och andra webb-plattformar" säger LACs VD Torbjörn Heidergren i en kommentar. LAC är en etablerad leverantör och utvecklare av komponenter till bl a telekommunikationsindustrin över hela världen. Produkterna kundanpassas och används bland annat inom radiofrekvensområdet, signalfiltrering och boostfunktioner för kretsar. Andra användningsområden är digitala WAN- och mobiltelenät samt fasta accessnät. LAC ingår i affärsområde TurnIT Supplies inom TurnIT AB - en av Sveriges större börsnoterade IT-koncerner på OM Stockholmsbörsens Attract40-lista. TurnIT har drygt 1150 anställda och affärsidén är att verka som IT-partner samt att genom förvärv av tillväxtbolag inom olika områden av IT-marknaden kunna erbjuda en IT-aktie med lägre risk än genomsnittet. Verksamheten är indelad i fem affärsområden; Supplies, Software, Communication, Consulting och Outsourcing. Därutöver ingår TurnIT Development som investerar i IT- bolag som befinner sig i ett tidigt utvecklingsskede. TurnIT AB (publ) För mer information Torbjörn Heidergren VD LAC Elektronik, Tel: 08-587 504 00, Mobil: 0705-81 80 00 tor@lac.nu Peter Enström, Verkställande direktör TurnIT AB, Tel: 08-545 877 30,Mobil: 0705-74 99 82, peter.enstrom@turnit.se Rickard Linderoth, Informationsdirektör TurnIT AB, Tel: 08-545 877 45,Mobil: 0709-65 02 98, rickard.linderoth@turnit.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/20/20001020BIT00760/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/20/20001020BIT00760/bit0002.pdf