Strategisk order från amerikansk tillverkare av lösningar för mobilt internet för LAC inom TurnIT Supplies Inom TurnIT Supplies har LAC Elektronik AB fått en strategisk order för leverans av komponenter för mobila Internetsystem. Ordervärdet är ca 6 Mkr fram till sista november och den beräknade årsvolymen är närmare 25 Mkr. LAC är en etablerad leverantör och utvecklare av komponenter till bl a telekommunikationsindustrin över hela världen. Produkterna kundanpassas och används bland annat inom radiofrekvensområdet, signalfiltrering och boostfunktioner för kretsar. Andra användningsområden är digitala WAN- och mobiltelenät samt fasta accessnät. Ordern som erhållits från en av USA´s mest framgångsrika bolag inom mobilt internet innebär acceptans av LACs teknik och lösningar och kan innebära ett genombrott hos andra tillverkare. Bland övriga kunder finns Dell, HewlettPackard, Compaq, Ericsson, Nokia, IBM, Telia, Tele2, Teracom, SCI, Celestica och Flextronics. "Den här ordern bekräftar vår position som en strategisk leverantör även av komponenter för mobila Internetsystem" säger LACs VD Torbjörn Heidergren i en kommentar. "Denna volymorder visar att vi är tidigt inne på GPRS och Bluetooth hos producenterna. Vi arbetar redan på order för 3G-systemen" avslutar Torbjörn Heidergren. LAC ingår i affärsområde TurnIT Supplies sedan den 25 februari 2000. TurnIT AB är en av Sveriges större börsnoterade IT-koncerner på OM Stockholmsbörsens Attract40-lista. TurnIT har drygt 1150 anställda och affärsidén är att verka som IT-partner samt att genom förvärv av tillväxtbolag inom olika områden av IT-marknaden kunna erbjuda en IT-aktie med lägre risk än genomsnittet. Verksamheten är indelad i fem affärsområden; Supplies, Software, Communication, Consulting och Outsourcing. Därutöver ingår TurnIT Development som investerar i IT-bolag som befinner sig i ett tidigt utvecklingsskede. TurnIT AB (publ) För mer information Torbjörn Heidergren VD LAC Elektronik, Tel: 08-587 504 00, Mobil: 0705-81 80 00 tor@lac.nu Peter Enström, Verkställande direktör TurnIT AB, Tel: 08-545 877 30, Mobil: 0705-74 99 82, peter.enstrom@turnit.se Rickard Linderoth, Informationsdirektör TurnIT AB, Tel: 08-545 877 45, Mobil: 0709-65 02 98, rickard.linderoth@turnit.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/03/20001003BIT00630/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/03/20001003BIT00630/bit0002.pdf