Europeisk expansion: UDS förvärvar brittiskt dataspelsföretag

Europeisk expansion: UDS förvärvar brittiskt dataspelsföretag En av Nordens ledande utvecklare av video- och dataspel, Unique Development Studios (UDS), har köpt den brittiska dataspelsutvecklaren King Of the Jungle Ltd. Genom köpet får UDS ett fotfäste på den viktiga brittiska marknaden och dessutom en utökad rekryteringsbas. King of the Jungle Ltd, med bas i London, är ett välrenommérat brittiskt företag som grundades 1995 och har mångårig erfarenhet av spelutveckling. Företaget har utvecklat spel åt bl a Virgin Interactive, GT Interactive och Hasbro. Förvärvet av King of the Jungle är UDS första internationella etablering, och köpet sker genom en nyemission av egna aktier. - Genom förvärvet får vi ett fotfäste på den viktiga brittiska marknaden, med stora fördelar i främst marknadsföring och försäljning av spel. Dessutom utökar vi vår rekryteringsbas. King of the Jungle är för övrigt en mycket duktig spelutvecklare och vi är glada åt att ha kunnat gå införliva dem i vårt bolag, säger Thomas Löfblad, verkställande direktör på UDS. OM UDS: UDS, Unique Development Studios AB, grundades år 1997 och är i dag en av Nordens ledande och mest lönsamma spelutvecklare med fler än 70 medarbetare vid huvudkontoret i Norrköping och i Storbritannien. UDS ägs av grundarna och medarbetarna, samt av Slottsbacken Venture Capital, Nordico Invest och Bank of America Equity Partners. UDS har väl etablerade partnerskap med flera av världens ledande förläggare av data-, konsol- och videospel, och har den senaste tiden fått ett flertal stora prestigeordrar. I juni erhöll UDS den största ordern i företagets historia - och en av de största i den nordiska spelbranschens historia - när bolaget fick förtroendet att utveckla ett dataspel åt den franska dataspelsjätten Infogrames baserat på den välkända ungdomsfiguren Asterix & Co. Ordervärdet uppgick till cirka tio miljoner kronor. I mitten av maj tecknade UDS ett stort avtal med Enlight Interactive-ägda Levande Böcker om utveckling av ett tredimensionellt dataspel baserat på den välkända barnboksfiguren Mulle Meck. UDS har också nyligen fått en order från den amerikanska underhållningsjätten Fox Interactive om utveckling av ett spel om biljakter. Andra viktiga avtal har tecknats med amerikanska Crave Entertainment (avseende ett snöskoterspel) och världens största leksakstillverkare Mattel (om utveckling av ett bilracingspel). I mitten av september offentliggjorde UDS nyheten att bolaget lyckats förvärva rättigheterna till att utveckla data-, video- och konsolspel baserade på den världskända amerikanska tv-serien Futurama. UDS är ett mycket expansivt bolag och har, förutom en snabb organisk tillväxt, även avsikten att göra förvärv av mindre bolag verksamma inom utveckling av interaktiv underhållning. Den organiska tillväxten förstärks i och med förvärvet av King of The Jungle. UDS vill också nå en större andel egenutvecklade spel, och avser därför att etablera en egen organisation för utgivning av de spel man utvecklar. Dessutom planeras en lansering av en internetportal för spel, GlobalFun.com, under det första kvartalet år 2001. UDS kommer också att utveckla spel för digital-TV och mobiltelefoner. Marknaden för data- och videospel växer med 15-25 procent per år. Branschen omsätter nu mer än filmindustrin, och är på väg att växa om musikindustrin i storlek. Enbart i Norden omsätter branschen i dag 2,7 miljarder kronor, en siffra som väntas växa till 3,6 miljarder kronor är 2001. OM KING OF THE JUNGLE: King Of the Jungle Ltd grundades år 1995 med målet att producera spelvänliga och innovativa konsolspel. King Of the Jungle har f n 12 anställda, av vilka flertalet har mångårig erfarenhet av spelutveckling och som har deltagit vid utvecklingen av flera framgångsrika speltitlar. King Of the Jungle kan hantera de flesta aspekterna av spelutveckling i flera format, bl a konceptutveckling, speldesign, ledning, programmering, grafik (3D och 2D), produktion, ljud, musik och utvecklingsverktyg. Bland de titlar företaget har producerat märks Agent Armstrong (för Virgin Interactive Entertainment) och B-Movie (för GT Interactive Software). För ytterligare information samt recensionsexemplar av tidigare spel kontakta: Thomas Löfblad Verkställande direktör, UDS Tel: 011 - 12 31 65 Mobil: 0708 - 62 44 63 Fax: 011 - 12 31 60 E-post: thomas.lofblad@uds.se Se också vår hemsida: www.uds.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/19/20001018BIT00820/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/19/20001018BIT00820/bit0002.pdf