Life science-bolag till världsmässa – ”Vår produkt har stor potential”

I juni deltar Umeåbolaget Lipum på en av världens största mässor.
– Här samlas eliten i branschen en gång per år. Det är stenhård konkurrens och det är viktigt att finnas på plats, säger Einar Pontén, vd på Lipum.

European Congress of Rheumatology, EULAR, hålls i år i Madrid i Spanien. Det är Europas största mässa för reumatiska sjukdomar och en av världens största mässor i branschen. I år finns Umeåföretaget Lipum på plats för att etablera nya samarbeten, lyssna till ny forskning och knyta nya kontakter.

– Det är en stor och viktig mässa att finnas med på. Här samlas eliten inom reumatologisk forskning, säger Einar Pontén, vd på Lipum.

Lipum sitter på Umeå Biotech Incubator och utvecklar ett biologiskt läkemedel för behandling av kroniska inflammationer. Bolaget har nyligen fått 23 miljoner kronor i stöd från Europeiska kommissionens program Horizon 2020 samt tagit in 25 miljoner i en nyemission. Tidigare pre-kliniska studier har visat mycket goda resultat och potential att ge en bättre behandling av till exempel ledgångsreumatism. När det gäller just ledgångsreumatism har Lipums behandling nått så långt att den inom ett och ett halvt år kan börja testas på människor.

Till världskonferensen i Madrid har Lipum även fått artikeln A novel target for treatment of inflammatory joint diseases godkänd för publicering i konferensen program.

– Det är ett kvitto på att vår forskning och vår produkt är något på spåren, säger Einar Pontén.

Han tillägger:

– Vi hoppas att vårt deltagande på EULAR ger ringar på vattnet. De läkemedel som vi konkurrerar med är de allra mest sålda i världen, så det är stenhård konkurrens. Men en tredjedel av alla som får de etablerade bolagens mediciner får biverkningar, och en tredjedel tappar effekterna av behandlingen efter bara några år. Så det finns behov av en ny typ av medicin, något som vi kan bidra med.

Forskarna bakom – och grundarna av – Lipum är Olle Hernell, Susanne Lindquist och Lennart Lundberg.

För mer information, kontakta:
Einar Pontén, VD på Lipum

einar.ponten@lipum.se
+46 (0)70-578 34 95

www.lipum.se

Taggar:

Om oss

Umeå Biotech Incubator (UBI) är en av Sveriges excellenta inkubatorer inom life science. Vi hjälper forskare att nyttiggöra sina data för att hjälp patienter och medborgare till bättre hälsa. Vi stöttar och utbildar entreprenörer inom läkemedel, diagnostik och medicinteknik genom att länka samman akademi, klinik och näringsliv.

Citat

Einar Pontén, vd på Lipum