Quretech Bio tar in sin första externa investerare – lokal aktör i Västerbotten

Umeåbolaget Quretech Bio har nått en milstolpe i sin utveckling. Nyligen tog företaget in sitt första investerarkapital och en kunnig partner på företagsutveckling - en lokal aktör i Västerbotten.

Det är Nordiska Centrumhus som delar visionen med Quretech Bio om nya läkemedel mot infektionssjukdomar och antibiotikaresistens med bolagstillväxt i regionen.

– Vi har gått från att vara ett forskarägt bolag med nära och kära till att ta in kapital och viktig kompetens som gör det möjligt för oss att etablera oss som en seriös aktör, säger Fredrik Almqvist, professor i organisk kemi vid Umeå universitet och VD för Quretech Bio.

– Nu har vi hittat rätt investerare som vill stötta oss långsiktigt och gärna ser att bolaget växer i regionen, säger han.

Håkan Martinell är VD på Nordiska Centrumhus, menar att satsningen ligger väl i linje med Nordiska Centrumhus strategi att investera i norrländska bolag och fastigheter. Investeringen görs via det helägda Nordiska Centruminvest AB och kommer i en kritisk tidpunkt för Quretech Bio. Syftet är att skapa en stabilitet och långsiktighet som är avgörande för framtiden.

– Quretech Bio har flera intressanta projekt i sin portfölj med verklig potential inom infektionsbehandling, en av vår tids största utmaningar. Tillsammans med bolagets extremt kompetenta medarbetare har vi nu en mycket intressant resa framför oss, där vi på allvar tror att bolaget kan göra skillnad, säger Håkan Martinell.

Tre affärsgrenar utvecklas parallellt i Quretech Bio

Quretech Bio har idag tre huvudprojekt som riktar sig mot behandling av tuberkulos, klamydia och infektioner orsakade av antibiotikaresistenta bakterier. I den tredje kategorin finns de ibland livshotande infektionerna som orsakas av Gram-positiva MRSA (Methicillin-resistant Staphylococcus aureus) och VRE (Vancomycin-resistant Enterococcus).

I kampen mot tuberkulos, som för patienter idag innebär lång och påfrestande behandling i över ett halvår, har Quretech Bio substanser som förbättrar effekten av antibiotika. Dessutom kan den nya substansen göra resistenta bakterier känsliga för antibiotika igen.

– Vi har oerhört spännande resultat som visar hur tuberkulosbakterier som utvecklat resistens mot isoniazid, den mest använda antibiotikan mot tuberkulos, går att påverka på ett nytt sätt, säger Fredrik Almqvist.

För klamydia har man valt en annan strategi. Istället för att döda bakteriernas tillväxt har man utvecklat substanser som effektivt avväpnar bakterien och gör att de inte kan sprida sjukdomen i kroppen.

Solid forskningsgrund och enorm potential att göra skillnad

Forskningen bakom de olika projekten utvecklas fort på den akademiska sidan. Nyligen fick Fredrik Almqvist tillsammans med Christina Stallings, forskare vid Washington University i St. Louis, en av delägarna i Quretech Bio, ett stort forskningsanslag från amerikanska statliga hälsomyndigheten National Institutes of Health (NIH) för vidare forskning kring tuberkulos.

– Anslagen visar hur viktigt det här området är och att det är prioriterat på många nivåer, säger Fredrik Almqvist.

Men för att nå ut till patienter behövs även den kommersiella utvecklingen.

– Nu vill vi öka takten i minst ett av våra projekt och med vår nya partner ombord så kan vi säkra våra patent och fokusera på lösningar som i framtiden kan hjälpa miljoner människor, säger Fredrik Almqvist.

Presskontakt och frågor

Fredrik Almqvist, PhD Grundare och VD, Quretech Bio

fredrik.almqvist@quretech.com | 070-397 90 97

www.quretech.com

Carolina Hawranek, PR- och Kommunikationsansvarig

carolina.hawranek@ubi.se | 072-090 85 05

www.ubi.se

Umeå Biotech Incubator (UBI) är en av Sveriges excellenta inkubatorer inom life science. Vi hjälper forskare att nyttiggöra sina data för att hjälp patienter och medborgare till bättre hälsa. Vi stöttar och utbildar entreprenörer inom läkemedel, diagnostik och medicinteknik och agerar brygga mellan akademi, klinik och näringsliv. UBI är ett dotterbolag till Uminova Innovation som samägs av Umeå Universitet, Västerbottens läns landsting, Umeå kommun, Region Västerbotten och Sveriges lantbruksuniversitet (SLU). Verksamheten finansieras av ägarna undantaget SLU och med medel från VINNOVA, EU:s strukturfonder, Tillväxtverket och Familjen Erling Perssons stiftelse.

Taggar:

Om oss

Umeå Biotech Incubator (UBI) är en av Sveriges excellenta inkubatorer inom life science. Vi hjälper forskare att nyttiggöra sina data för att hjälp patienter och medborgare till bättre hälsa. Vi stöttar och utbildar entreprenörer inom läkemedel, diagnostik och medicinteknik genom att länka samman akademi, klinik och näringsliv.

Snabbfakta

Umeåbolaget Quretech Bio har nått en milstolpe i sin utveckling. Nyligen tog företaget in sitt första investerarkapital och en kunnig partner på företagsutveckling - en lokal aktör i Västerbotten.

Citat

Vi har gått från att vara ett forskarägt bolag med nära och kära till att ta in kapital och viktig kompetens som gör det möjligt för oss att etablera oss som en seriös aktör.
Fredrik Almqvist, professor i organisk kemi vid Umeå universitet och VD för Quretech Bio