Vinner upphandling av rom på Systembolaget värd ca 2 MSEK

Umida Group AB (publ) har vunnit Systembolagets senaste upphandling av rom. Den nya produkten är en ljus rom i PET-flaska som lanseras i två storlekar i mars 2019. Den vunna ordern estimeras bidra med ett tillskott på upp till 2 MSEK i nettoomsättning per 12-månadersperiod på den svenska marknaden.

Systembolaget genomförde efter sommaren en upphandling av ljus rom, ett snabbt växande spritsegment både internationellt och på den svenska marknaden. I Sverige har försäljningen av rom vuxit de senaste åren och tack vare kundintresset ökar antalet lanseringar och det sker en premiumisering av produktkategorin.

Den aktuella upphandlingen omfattade PET-flaska i två olika storlekar, 700 ml och 350 ml. Systembolaget sökte en transparent, vattenklar, torr rom med balanserad råvarukaraktär samt inslag av arrak och vanilj, kriterier som Umidas föreslagna produkt levererade bäst på.

"Att vinna ytterligare upphandlingar med bred distribution av nya produkter under eget varumärke är helt i linje med vår strategi. Vår höga produktkvalitet och våra starka koncept fortsätter att generera konkreta resultat och det är glädjande att vi gång efter annan lyckas utöka vår portfölj med fler produkter i fler kategorier vilket stärker vårt totala erbjudande till marknaden vilket är mycket viktigt för bolaget. Vårt fokus på att vinna upphandlingar hos monopolen i Norden kommer fortsätta i fler produktkategorier. " säger Katarina Nielsen, VD på Umida Group AB (publ).

De nya romprodukterna kommer att lanseras i 240 respektive 220 Systembolags-butiker den 1 mars 2019. Försäljningspriset är 230 kr respektive 130 kr och baserat på upphandlingens estimerade volym beräknas produkten bidra med ett tillskott på c:a 2 MSEK i nettoomsättning för Umida Group AB (publ) i rullande 12 månaders försäljningstakt.

Katarina Nielsen, VD, Umida Group AB (publ)

Telefon: +46 (0)70-759 08 90

Denna information är sådan information som Umida Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 september 2018.