Storstilad invigning av SM i Ung Företagsamhet 2019

Måndag 6 maj invigdes SM i Ung Företagsamhet 2019 på Stockholmsmässan med nästan 800 UF-företagare från hela landet på plats. På scen fanns bland andra näringsminister Ibrahim Baylan. Invigningen livesändes på Facebook.

Nära 800 gymnasieelever och drygt 200 UF-företag deltar SM i Ung Företagsamhet 2019. De deltagande eleverna har tagit sig till Stockholmsmässan från hela landet via regionala deltävlingar. Tisdag 7 maj visar och säljer UF-företagen sina produkter på mässan mellan 09.00 och 15.00 och på kvällen koras vinnarna av årets bästa UF-företagare inom 14 tävlingskategorier.

Följande priser delades ut under måndagskvällen den 6 maj:

Årets affärsplan 1a: Preppkit UF, Leksands gymnasium, Leksand

Årets tillväxtföretag 1a: WarM Bucket UF, Virginska gymnasiet, Örebro

Årets årsredovisning 1a: REN TVÅL UF, Stjerneskolan, Torsby

Från UF till AB-stipendiet: Ida Norström, Energy Effective Solutions AB, Strängnäs

SvD Affärsbragd

Priset SvD Affärsbragd delades under invigningen ut till Hamid och Mohammed Khanahmadi, Tolkresurs, som fick ta emot priset från Svenska Dagbladets chefredaktör Anna Careborg. Läs mer på www.svd.se

- Idag invigdes årets upplaga av SM i Ung Företagsamhet och det är en fantastisk känsla att se engagemanget och företagsandan hos eleverna. I år har totalt över 31 500 elever drivit UF-företag. Det bådar gott inför framtiden för svenskt entreprenörskap, säger Cecilia Nykvist, vd för Ung Företagsamhet i Sverige.

För mer information och anmälan, vänligen kontakta:
Cecilia Nykvist, vd på Ung Företagsamhet i Sverige, 08-783 80 88, cecilia.nykvist@ungforetagsamhet.se
Anna Bornhammar, kommunikationsansvarig på Ung Företagsamhet i Sverige, 072-712 98 42, anna.bornhammar@ungforetagsamhet.se

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement. Sedan 1980 har vi utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande. Sedan 2010 arbetar vi också på grundskolan. Ung Företagsamhet ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. Vi driver även nätverket UF-alumni. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och ca 100 anställda i hela landet och stöds av offentliga medel och det privata näringslivet.

Om oss

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement. Sedan 1980 har vi utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande. Sedan 2010 arbetar vi även på grundskolan. Ung Företagsamhet ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap.