Trump utmanar Kim Jong-un om fredspriset

Nästa fredag, den femte oktober, delar den norska nobelkommittén ut Nobels fredspris. Enligt oddsen är det Kim Jong-un och Moon Jae-in som kommer kamma hem priset. De två koreanska ledarna utmanas främst av Donald Trump, som spelas till oddset 7.00.

I år har kommittén 331 nominerade kandidater att välja bland, det näst högsta antalet någonsin, varav 216 är enskilda personer och 115 är organisationer. Den koreanska ledarduon Kim Jong-un (Nordkorea) och Moon Jae-in (Sydkorea) är storfavoriter att tilldelas utmärkelsen. Främste utmanare är USA:s president Donald Trump, som är en bit bakom i oddslistan och står i oddset 7.00.

– För två år sedan var det nog inte någon som trodde att Trump och Kim Jong-un ens skulle nämnas i det här sammanhanget. Enligt spelarna är den sistnämnde tillsammans med Moon Jae-in storfavoriter att motta utmärkelsen från den norska kommittén. Skulle Trump skrällvinna blir han den femte amerikanske presidenten att få Nobels fredspris, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Bakom Trump i oddslistan återfinns bland annat den förre katalanske regionpresidenten Carles Pugidemont och den oberoende ryska tidningen Novaya Gazeta. Förra årets oddsfavorit ACLU spelas till 21 gånger pengarna, vilket är samma odds som Tysklands förbundskansler Angela Merkel.

Unibets odds på Nobels fredspris 2018:
Kim Jong-un & Moon Jae-in 1.83
Donald Trump 7.00
Carles Puigdemont 15.00
Novaya Gazeta 15.00
UNHCR 17.00
Raif Badawi 19.00
ACLU 21.00
Angela Merkel 21.00
Edward Snowden 34.00
ECOWAS 41.00
Påven Franciskus 51.00