Unionen delar ut 50 000 kronor till C- och D-uppsatser

Under våren 2013 delar fackförbundet Unionen ut 10 000 kronor vardera till fem uppsatser på C- eller D-nivå. Det nyinstiftade stipendiet och de fem vinnande uppsatserna ska utforska Unionens intressefrågor inom arbetsliv och karriär.

Uppsatserna ska vara på kandidat-, magister- eller masternivå och stipendierna delas ut i efterhand, det vill säga till färdiga uppsatser. Bakom stipendiet står Unionen Student, Unionens medlemskap för studenter på högskola och universitet.

– Genom stipendierna vill vi stötta och uppmuntra unga akademiker som vill bidra till arbetslivets utveckling och som brinner för de här frågorna. Samtidigt vill vi hjälpa till att sprida deras arbete och inspirera arbetsmarknadens parter till nya perspektiv inom arbetsliv och karriär, säger Pia Snäcke, sektionschef på Unionen Student.

Exempel på ämnen som går inom Unionens intresseområde är: ledarskap, organisation, processanalys, internationellt fackligt arbete och bistånd, HR, personal, arbetsrätt, arbetsmiljö, socialt arbete, jämställdhet och mångfald.

Ansökningar görs via unionen.se/student och sista ansökningsdatum är den 1 april 2013. Det är endast medlemmar i Unionen Student som kan söka stipendiet. Vårens fem vinnaruppsatser presenteras i slutet av maj.

För mer information och frågor, besök unionen.se/student eller kontakta:

Sara Pettigrew

Samordnade kommunikation och kampanj

Sara.pettigrew@unionen.se

Unionens pressjour 08-504 151 00

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 535 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se