Unionen föreläser om lönegap inför internationella kvinnodagen

Unionens Likabehandlingsexpert Shadé Jalali föreläser idag, onsdag 7 mars, för EU-parlamentets socialdemokratiska samverkansgrupp. Föreläsningen äger rum i Bryssel, och har temat Lönegapet mellan könen – värdering av arbete.

Unionens undersökningar visar att en grundlig genomförd lönekartläggning på arbetsplatsen leder till att osakliga löneskillnader hittas och åtgärdas, att den lokala fackklubben får bättre och kompletterande underlag inför löneförhandlingar och bättre insyn i lönestrukturen på företaget. Samtidigt bidrar det till en bättre arbetsmiljö genom att medarbetare blir mer positiva och motiverade. Underlaget kan även användas för att kartlägga kompetensutvecklingsbehovet Sedan lagändringen 2009 ser vi tyvärr en nedåtstigande trend bland andelen lönekartläggningar. Denna trend måste brytas. Det är oacceptabelt att kvinnor och män fortsäter att få lön efter kön.

- Det ska bli intressant att berätta om våra undersökningar kring lönekartläggningar och jämställdhet och få påverka det europeiska arbetet kring detta. Vi behöver få mer aktiv diskussion kring den lönediskriminering som kvinnor utsätts för och jag hoppas att det här samtal leder till fortsatt samarbete kring jämställda löner.Det känns väldigt kul och inspirerande att få göra detta säger Shadé Jalali.

Shadé Jalali nås på 070-230 03 87.

Unionens pressjour 08-504 151 00

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet