Unionen kräver flygstöd efter vulkanutbrott

Regeringen bör snabbt besluta om stöd till flygbranschen för att rädda jobben som hotas efter flygstoppet som orsakats av vulkanaskmolnet över Europa. Det skriver Unionen i ett brev till infrastrukturminister Åsa Torstensson på onsdagen.

- Nu råder en situation där bolagen dras med fortsatta kostnader med små möjligheter att påverka dessa, samtidigt som intjäningsmöjligheterna i princip tagits bort av myndigheterna. Detta kan på kort sikt leda till akuta likviditetsproblem för bolagen, även om trafiken kommer igång inom en snar framtid. Att konkurrens leder till att företag försvinner och tillkommer är en bra företeelse. Det som nu påverkar branschen är dock inte konkurrensbetingat, skriver Unionens förste vice ordförande Peter Hellberg i brevet till infrastrukturministern. Unionen föreslår att: • regeringen omgående gör utfästelser om lånegarantier till flygbolagen och att det samtidigt övervägs om även resebyråbranschen borde omfattas av sådana lånegarantier. • bolagen helt eller delvis ersätts för utbetald kompensation till drabbade resenärer, samt att det från regeringen tas initiativ till att arbeta fram en modell för att finna en enkel ersättningshantering. • att myndighetsavgifter reduceras under en period då verksamheten kommer igång igen efter flygstoppet. • att flygbolagen får hjälp att hantera personalkostnader, exempelvis genom möjlighet att skjuta upp inbetalning av sociala avgifter, från den 15 april och över en period efter det att luftrummet helt öppnats för trafik igen, då det kan tid för bolagen att få tillbaka bokningsvolymer. Läs hela brevet på www.unionen.se