Nya TV-kanaler hos UPC

Nya TV-kanaler hos UPC Kabel-TV utbudet hos UPC Sverige AB utökas inom kort med fler nya TV- kanaler. Bland nyheterna märks de svenska kanalerna 24 från SVT samt TV4 Plus. Även kanaler för mer specifika smakriktningar och målgrupper - t.ex. musik, barnfamiljer och etniska grupper - finns med bland nyheterna. De kanaler som tillkommer hos UPC är VH1, MTV2, Nickelodeon, Pink Plus och Jam-e-jaam, som alla startar den 3 februari. SVTs nya kanal, 24, lanseras den 24 februari, medan premiärdatum för TV4 Plus blir den 9 mars. Barnkanalen från SVT har funnits med hos UPC från början den 23 december förra året. - Med de nya kanalerna får våra kunder ännu mer att välja på och lättare att hitta sina favoritprogram. Många av våra kunder efterfrågar bland annat ett bredare etniskt TV-utbud, säger Johan Cederbrant, marknads- och försäljningsdirektör på UPC i Sverige. - Inom UPC jobbar vi kontinuerligt med att bredda vårt TV sortiment, och med de nya kanalerna tar vi ytterligare ett steg i den riktningen. Alla nya kanaler kommer att ingå i UPCs digitalTV utbud, förutom TV4 Plus som sänds både digitalt och analogt hos UPC. UPC når 270 000 hushåll i Stockholmsregionen. Med de nya digitala kanalerna finns mer än 65 TV-kanaler att välja på. Dessutom ingår ett 40- tal digitala musikkanaler och en elektronisk programguide, så kallad EPG. Här följer en kortfattad beskrivning av kanalerna: VH1 - Musikkanal som visar videor, nyheter och musik från 60-, 70-, 80- och 90-talet dygnet runt. MTV2 - Liknar MTV men med ett lite smalare musikutbud. Mycket rock och metal. Nickelodeon - Barnprogram med serier och tecknat för barn i alla åldrar, utan reklam och våld. Pink Plus - Opolitisk, serbisk underhållningskanal med TV-shower, filmer, serier, musikprogram, lokal sport och nyheter. Jam-e-jaam - Iransk internationell public service-kanal med nyheter, sport och underhållning. TV4 Plus - Ny svensk TV-kanal för den som gillar fritid, underhållning (med allt från långfilm till frågesport) samt sport och spel. Sändningsstart den 9 mars. 24 - SVTs nya temakanal för nyheter och sport, 24 timmar om dygnet. Om sådant som är på löpsedlarna och sådant som borde vara det. Startar den 24 februari. Fakta om UPC: UPC Sverige AB (www.upc.se) tillhandahåller bredbandstjänster till mer än 270 000 anslutna hushåll. Kunderna erbjuds höghastighets-Internet under varumärket "chello" samt kabel-TV tjänster - både analogTV och digitalTV. UPC Sverige AB omsatte 427 miljoner kronor år 2001 och har ca 165 medarbetare. UPC, United Pan-Europe Communications N.V. (www.upccorp.com) är ett av Europas ledande bredbands- och kommunikationsföretag. Via bredbandsnätet levererar UPC TV, Internet och telefoni på ett flertal marknader i Europa. UPC-aktien är noterad på Euronext Amsterdam Exchange ("UPC") och i USA på Over The Counter Bulletin Board ("UPCOY"). Företaget är majoritetsägt av UnitedGlobalCom, Inc. (Nasdaq: "UCOMA"). För ytterligare information: Anders Ahlbeck Informationsdirektör, UPC Sverige AB Tel: 08-578 251 94 Mobil: 0709-26 51 94 e-post: anders.ahlbeck@upc.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/30/20030130BIT01010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/30/20030130BIT01010/wkr0002.pdf