UPC köper 25 % i Telewest

UPC köper 25 % i Telewest AMSTERDAM, 26 juni 2000 - United Pan-Europe Communications N.V. ("UPC") (AEX:UPC; NASDAQ: UPCOY) tillkännagav idag att de kommer att köpa 25 % av aktierna i Telewest Communications plc (NASDAQ: TWSTY; London Stock Exchange: TWT). Telewest är den näst största bredbandsleverantören i Storbritannien med cirka 1,2 miljoner kabelabonnenter och 1,7 miljoner telefoni-kunder. Mark Schneider, Styrelseordförande och CEO i UPC, kommenterade: "Vi är mycket glada över att ha lyckats köpa en viktig andel i Telewest. Telewest är en nyckelspelare på den viktiga brittiska bredbandsmarknaden." "Vi ser också fram mot att få arbeta tillsammans med företagsledningen i Telewest för att utveckla ett starkt strategiskt samarbete mellan våra två företag." Aktierna i Telewest kommer att köpas av UPC från dess moderbolag, UnitedGlobalCom ("United") (NASDAQ: UCOMA), som en del av en serie överenskommelser som idag tillkännagavs av United och Liberty Media Corporation ("Liberty") (NYSE: LMG.A och LMG.B). Liberty kommer att överföra sina bredbandstillgångar i Europa och Latinamerika till United i utbyte mot 200 miljoner dollar kontant och 75,3 miljoner B-aktier i United. Läs fortsättningen av meddelandet på http://www.upccorp.com/upc/upccorp/default.htm?2#2 Contacts: For UPC: Henrietta Hirst, Managing Director of Group Corporate Communications, UPC Tel: +44 207 518 7996 Fax: +44 207 518 7981 Mobile: +44 788 074 2375 Email: henrietta@upclondon.com Ruth Pirie, Director of Investor Relations, UPC Tel: +44 207 518 [ ] Fax: +44 207 518 7981 Mobile: +44 778 841 7083 Email: rpirie@upclondon.com www.upccorp.com Bert Holtkamp, Senior Manager Media Relations Mob: + 31 6 5538 0594 E-mail : bholtkamp@upccorp.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/26/20000626BIT01030/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/26/20000626BIT01030/bit0002.pdf