Utfors drar kabel till Telecity

Utfors drar kabel till Telecity Utfors Fiber Networks ansluter sig till den teleoperatörsneutrala marknadsplatsen för nättrafik, TeleCity Internet Exchange. Det innebär att teleoperatörer och ISP-företag nu får tillgång till även Utfors nätverk och tjänster via Telecity. Knutpunkten ger fler kunder möjlighet att utnyttja Utfors kapacitet av bandbredd i de nationella och internationella fibernäten för internettrafik. Det innebär en snabb access vid kommunikation med exempelvis USA eller Europa. - Här finns också fiber ifrån Stokab och Telia. Infrastrukturen gör att teleoperatörer och internetleverantörer kopplar samman sina verksamheter i en knutpunkt där de handlar med kapacitet på en fri marknad, säger Patrick Winbäck, försäljningschef på Telecity. - För Utfors är det viktigt med en neutral mötesplats för Internet- och telekomoperatörer, säger Mariusz Gerlach, VD Fiber Networks. För våra kunder möjliggör det snabba och säkra förbindelser för att nå det innehåll och de tjänster som de önskar. För ytterligare information kontakta: Utfors AB: Markus Boberg, PR & Informationschef, tel +46 8 5270 3016, mobil +46 708 48 30 16, e-post: markus.boberg@utfors.se. www.utfors.se TeleCity Sverige AB, Patrick Winbäck, försäljningschef Norden, Tel: +46 (8) 799 38 00, E-post: patrick.winback@telecity.se. www.telecity.co.uk och www.telecity.net/sweden.htm TeleCity Internet Exchange (TIX) är en plattform där en mängd internetoperatörer, telekomoperatörer och innehållsleverantörer utbyter tjänster och trafik i en anläggning som drivs av en neutral aktör. TeleCitys svenska anläggning finns i drift sedan februari 2000 och är den första operatörsoberoende (carrier independent) colocation-anläggningen i Norden. Datahallen i Stockholm tillhandahåller 5 500 kvadratmeter yta och driftsäkerhet: redundanta system samt fysisk säkerhet med service-, teknik- och vaktpersonal på plats 24 timmar om dygnet. Sedan starten 1998 har TeleCity plc driftsatt 10 stycken operatörsneutrala anläggningar i Europa. TeleCity plc är noterat på Londonbörsen. Utfors är den självklara nordiska partnern för högkvalitativa fasta och mobila bredbands-, Internet- och telefonitjänster. Utfors driftsätter ett nät med teknologi som är den absolut främsta i världen. Utfors erbjuder i detta nät företag, myndigheter och privatpersoner banbrytande tjänster som skapar nya möjligheter till utveckling och kreativitet. Utfors kommer under 2001 att knyta ihop de 75 största städerna i Norden. Utfors har ca 270 anställda i Stockholm, Oslo, Helsingfors, Uppsala, Göteborg, Malmö och Överkalix. Utfors AB ägs huvudsakligen av Norsk Vekst och Litorina Kapital samt ett antal institutionella placerare. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/23/20010123BIT00230/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/23/20010123BIT00230/bit0002.pdf