Utfors fortsätter att tända Sverige

Pressmeddelande: Utfors fortsätter att tända Sverige Utfors har under sommaren tänt, genom att starta Mälarringen, de första delarna i sitt nya nät i Sverige. Under september månad sattes den s.k. Östgötaringen i drift. Den omfattar bland annat Linköping Norrköping, Södertälje, Västerås, Örebro och Jönköping. Utfors kommer enligt plan att tända den s.k. Sverigeringen under oktober månad. Fibernätet är designat så att man kan använda den senast tillgängliga teknologin såväl på den optiska nivån (DWDM, Dense Wavelength Divison Multiplexing) som på transportnivån (GigaEthernet RouteSwitches och nästa generation Terra Bit Routers). Detta ger väsentligt snabbare transporthastigheter än något annat nät i Sverige. Nätet baseras på Utfors unika sätt att kombinera IP, Ethernet och DWDM. Teknikkombinationen möjliggör nästa generations tjänsteutbud på IP-baserade tjänster. Våra IP-tjänster är koncentrerade på: LAN till LAN över IP Fasta VPN över IP till företag Fast access till Internet Telefoni och fax över IP integrerat i ovanstående tre tjänster Uppringt VPN (Virtual Private Networks) till företag Fast Internetuppkoppling för privatkunder För ytterligare information kontakta: Informationschef Markus Boberg, tel: 08 - 52 70 3016 eller 0708 - 48 30 16, e-post: markus.boberg@utfors.se Utfors är den självklara nordiska partnern för högkvalitativa fasta och mobila bredbands, Internet och telefonitjänster. Utfors driftsätter under 2000 ett nät med teknologi som är den absolut främsta i världen. Utfors erbjuder i detta nät företag, myndigheter och privatpersoner banbrytande tjänster som skapar nya möjligheter till utveckling och kreativitet. Utfors kommer under 2001 knyta ihop de 75 största städerna i norden. Utfors har ca 240 anställda i Stockholm, Oslo, Uppsala, Göteborg, Malmö och Överkalix. Utfors AB ägs huvudsakligen av Norsk Vekst och Litorina Kapital samt ett antal institutionella placerare. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/03/20001003BIT00660/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/10/03/20001003BIT00660/bit0002.doc