Utfors i stora infrastrukturaffärer

Utfors i stora infrastrukturaffärer Utfors har träffat nya avtal om försäljning av sin infrastruktur till KPNQwest, Carrier1 och Pangea. Avtalen avser försäljning av svart fiber och telehousing service. Den totala försäljningssumman överskrider 450 miljoner kronor. Utfors fibernät omfattar alla huvudstäder i Norden. Förbindelsen till Helsningfors sker genom sjökablar som är det största fiberprojekt alla kategorier någonsin på Östersjön. Förbindelsen till Köpenhamn är också klar genom att Utfors köp av svart fiber från Öresundsbrokonsortiet. Sjökablarna till Danmark kommer att läggas ut inom några veckor. " Vi utökar nu vårt samarbete med andra operatörer när det gäller infrastruktur. Utfors tror på en öppen infrastruktur för fast och mobilt telefoni" säger Jan Werne Vd för Utfors För ytterligare information kontakta: Markus Boberg, PR & Informationschef, tel +46 8 5270 30 16, mobil +46 708 48 30 16, email markus.boberg@utfors.se VD Utfors Fiber Networks, Mariusz Gerlach, tel: 08 - 5270 2000 mariusz.gerlach@utfors.se www.utfors.se Utfors är den självklara nordiska partnern för högkvalitativa fasta och mobila bredbands, Internet och telefonitjänster. Utfors driftsätter under 2000 ett nät med teknologi som är den absolut främsta i världen. Utfors erbjuder i detta nät företag, myndigheter och privatpersoner banbrytande tjänster som skapar nya möjligheter till utveckling och kreativitet. Utfors kommer under 2001 knyta ihop de 75 största städerna i norden. Utfors har ca 240 anställda i Stockholm, Oslo, Uppsala, Göteborg, Malmö och Överkalix. Utfors AB ägs huvudsakligen av Norsk Vekst och Litorina Kapital samt ett antal institutionella placerare. Markus Boberg Informationschef Direktnummer 08 - 5270 3016 Mobil 070 - 848 3016 E-post markus.boberg@utfors.se www.utfors.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/02/20001002BIT00090/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/02/20001002BIT00090/bit0002.pdf