Utfors ingår avtal om mezzaninefinansiering

Utfors ingår avtal om mezzaninefinansiering Utfors AB (publ) har idag ingått ett avtal om mezzaninefinansiering om sammanlagt SEK etthundrafemtiomiljoner (150.000.000). Ett mezzaninelån innebär i korthet ett efterställt lån där kompensationen till långivaren förutom ränta också utgår i form av optionsrätter i låntagaren. Enligt avtalet har Utfors rätt att låna SEK etthundrafemtiomiljoner (150.000.000) längst till och med den 31 december 2001. Förutom ränta får långivarna 50.000 teckningsoptioner med teckningskurs SEK en (1) per aktie. Optionerna kan utnyttjas från och med den 1 januari 2001. Om lånet inte återbetalts till fullo den 15 december 2000 utgår ytterligare 50.000 teckningsoptioner på samma villkor till långivarna. Avtalet är villkorat av styrelsens godkännande. Lånet ökar Utfors finansiella flexibilitet inför bolagets planerade officiella börsnotering under innevarande halvår. För ytterligare information kontakta: Markus Boberg, PR & Informationschef, tel +46 8 5270 30 16, mobil +46 708 48 30 16, email markus.boberg@utfors.se CEO Johan Stuart, tel:08 - 5270 2000 eller 0708 - 48 25 27 Johan.stuart@utfors.se www.utfors.se Utfors är den självklara nordiska partnern för högkvalitativa fasta och mobila bredbands, Internet och telefonitjänster. Utfors driftsätter under 2000 ett nät med teknologi som är den absolut främsta i världen. Utfors erbjuder i detta nät företag, myndigheter och privatpersoner banbrytande tjänster som skapar nya möjligheter till utveckling och kreativitet. Utfors kommer under 2001 knyta ihop de 75 största städerna i norden. Utfors har ca 240 anställda i Stockholm, Oslo, Uppsala, Göteborg, Malmö och Överkalix. Utfors AB ägs huvudsakligen av Norsk Vekst och Litorina Kapital samt ett antal institutionella placerare. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/06/20001006BIT00710/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/06/20001006BIT00710/bit0002.pdf