Pressmeddelande: Utfors samlar branschen i ett projekt som skall stimulera utvecklingen av bredbandstjänster Utfors öppnar idag dörrarna till framtidens lägenhet. Tillsammans med ett 1 tiotal företag som delar Utfors ambitioner kring utvecklingen för bredband och bredbandstjänster har man utrustat en lägenhet i Stockholm med ett urval tjänster som möjliggörs genom bredband. Projektet, som går under namnet Familjen Utfors, baseras uteslutande på tjänster, applikationer och produkter som finns tillgängliga på marknaden idag. - Vår ambition med projektet är att öka förståelsen för vad bredband egentligen är, säger Jan Werne vd Utfors. Familjen Utfors är ett utmärkt sätt att visa upp vilka fördelar bredband egentligen innebär och vad som finns på marknaden idag. Det är dags för branschen att leverera konkreta produkter, tjänster och användningsområden istället för visioner. I samband med det officiella öppnandet av Familjen Utfors visningslägenhet premiärvisar också Utfors sin satsning på, en egen bredbandsplattform, Speedchannel, avsedd för både privat- och företagsmarknaden. I lägenheten kommer plattformen att användas för att demonstrera en rad tjänster, såsom nyheter, utbildning, TV, film, spel och kultur från ett antal ledande leverantörer. - Projektet "Familjen Utfors" är ett exempel på hur bredband kan användas i en hemmamiljö. Självklart kan motsvarade göras i en företagsmiljö, då som bredbandskontoret, säger Jan Werne. Välkommen till Erik Dahlbergsgatan i Stockholm för att se att bredband inte handlar om kablar utan om ett nytt sätt att leva. För ytterligare information kontakta: Markus Boberg, PR & Informationschef, tel +46 8 5270 30 16, mobil +46 708 48 30 16, email markus.boberg@utfors.se För information om visningar av lägenheten, vänligen kontakta: Marie Bjernstam, move public relations Tel. 08 - 545 288 35 Mobil 0709 - 40 58 35 Mer information om projektet finns också på www.familjenutfors.com Utfors är den självklara nordiska partnern för högkvalitativa fasta och mobila bredbands, Internet och telefonitjänster. Utfors driftsätter under 2000 ett nät med teknologi som är den absolut främsta i världen och som ger unika kostnadsfördelar. Utfors erbjuder i detta nät företag, myndigheter och privatpersoner banbrytande tjänster som skapar nya möjligheter till utveckling och kreativitet. Utfors kommer under 2001 knyta ihop de 75 största städerna i norden med ett 7100 km långt bredbandsnät. Utfors har ansökt om en UMTS-licens genom Mobility4Sweden, ett samägt dotterbolag med T-mobil international (Deutsche Telekom) och ABB. Utfors har ca 240 anställda i Stockholm, Oslo, Uppsala, Göteborg, Malmö och Överkalix. Utfors AB ägs huvudsakligen av Norsk Vekst och Litorina Kapital samt ett antal institutionella placerare. 1Assa/Solid, Cisco, Compaq, Europolitan, Lime Consulting, Microsoft, Mobilaris, Nordic Alarms, RSA, Samsung, Siemens och Wallfast 1Assa/Solid, Cisco, Compaq, Europolitan, Lime Consulting, Microsoft, Mobilaris, Nordic Alarms, RSA, Samsung, Siemens och Wallfast ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/26/20001026BIT01000/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/26/20001026BIT01000/bit0002.pdf