• Valio/

Favoritsmaken lakrits i ny kvarg: Valio Eila® kvarg lakrits med smak av citron

Valio lanserar ett nytt tillskott till den älskade kvargfamiljen – den här gången med smak av lakrits och citron. Nyheten är en laktosfri kvarg med fyllig och rund smak. God att äta precis som den är eller som en smakhöjare i efterrätter och bakverk. Eller varför inte göra en svalkande fräsch kvargglass med smak av lakrits och citron i sommar? Kvargens popularitet och favoritsmaken lakrits kommer garanterat gå hem hos dina gäster.

Kvarg kan användas till mycket och är ett riktigt guldkorn i vardagen. Nyheten Valio Eila® kvarg lakrits med smak av citron passar utmärkt till bakning, desserter och goda mellanmål. Valio Eila® kvarg är dessutom laktosfria vilket gör att fler kan njuta av dem.

Att baka med Valio Eila® kvarg har flera fördelar. Eftersom kvargen både kan frysas och tål ugnsvärme kan den användas till mycket. Den passar lika bra i kalla desserter som i gräddade bakverk. Kvargen tillför en fylligare smak och konsistens till många bakverk och kan med fördel användas i somriga efterrätter som glass, gräddtårta eller som den är – toppad med säsongens färska frukter och bär.

- Efterfrågan på vår kvarg är stor och fortsätter att öka. Därför kompletterar vi nu med ytterligare en smakvariant. Vi är glada att kunna erbjuda flera goda smaker och är stolta över att våra laktosfria kvargar står för närmare hälften av värdet för all laktosfri kvarg som säljs, säger Jesper Sellebråten, kategorichef på Valio Sverige.

Bjud dina nära och kära på en hemmagjord och svalkande fräsch kvargglass med Valio Eila® kvarg lakrits med smak av citron. Det är busenkelt och kommer garanterat imponera på dina gäster. För fler härliga desserter och bakverk – kika in på valio.se/bakamedkvarg. De flesta av recepten är framtagna av den unga och talangfulla bakboksförfattaren Alisa Bandell. Alisa har en fingertoppskänsla för det estetiska och kreerar goda och tilltalande bakverk med en lekfull twist.

- Kvarg ger en härlig krämighet till bakverken och gör bakningen enkel. Det blir saftigt och får en fin fräschör. Avslutningsvis kan du förstärka smaken med en underbar topping, också den gjord av kvarg, säger bakboksförfattaren Alisa Bandell.

Valio Eila® kvarg lakrits med smak av citron säljs i portionsförpackningar om 200 gram. Nyheten finns att köpa i dagligvaruhandeln till ett rekommenderat pris om 14,90 kr. Valio Eila® kvarg finns nu i fem smaker; citron, vanilj, hallon & blåbär, päron & kola samt nykomlingen lakrits med smak av citron. Du hittar dem i butikshyllan med laktosfritt sortiment.

Kvargglass med lakrits och citron
4 portioner

Ingredienser:
400 g (2 pkt) Valio Eila® kvarg lakrits med smak av citron
2 dl Valio Eila® vispgrädde
2 msk socker

Topping:
Lakritssås
Lakritsströssel

Gör så här:
Sätt kvargen (i sina förpackningar) i god tid i frysen. Förslagsvis över natten. Ta fram förpackningarna ur frysen och värm de oöppnade bägarna ett ögonblick under varmt vatten – så att kvargen lossnar från förpackningen. Öppna burkarna och stjälp ut kvargen på en skärbräda. Dela varje kvarg i fyra delar. Lägg kvarg, socker och grädde i en matberedare eller en mixer och mixa ingredienserna tills det har blivit en slät glass. Lägg upp i valfri skål och ringla över lakritssås och lakritsströssel (eller den topping du föredrar). Lakrits är till exempel väldigt gott tillsammans med färska hallon!

För mer information, produktprov och högupplösta bilder vänligen kontakta:

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling
073 553 72 82, emma.l@kellyandpling.com